SwePub
Sök i LIBRIS databas

  Extended search

onr:"swepub:oai:lup.lub.lu.se:7d8cc362-d662-422d-ad6e-5737fc73756a"
 

Search: onr:"swepub:oai:lup.lub.lu.se:7d8cc362-d662-422d-ad6e-5737fc73756a" > Har du undermedvetn...

  • 1 of 1
  • Previous record
  • Next record
  •    To hitlist

Har du undermedvetna fördomar? : Ett interaktivt föredrag om jämställdhet på LTH

Månefjord, Josefin (author)
Lund University,Lunds universitet,Avdelningen för Riskhantering och Samhällssäkerhet,Institutionen för bygg- och miljöteknologi,Institutioner vid LTH,Lunds Tekniska Högskola,Division of Risk Management and Societal Safety,Department of Building and Environmental Technology,Departments at LTH,Faculty of Engineering, LTH
Allansson, Jakob (author)
Lund University,Lunds universitet,Trafik och väg,Institutionen för teknik och samhälle,Institutioner vid LTH,Lunds Tekniska Högskola,Transportplanering och mobilitet,Forskargrupper vid Lunds universitet,Transport and Roads,Department of Technology and Society,Departments at LTH,Faculty of Engineering, LTH,Transport Planning and Mobility,Lund University Research Groups
Åström, Joakim (author)
Lund University,Lunds universitet,Avdelningen för Brandteknik,Institutionen för bygg- och miljöteknologi,Institutioner vid LTH,Lunds Tekniska Högskola,LTH profilområde: Aerosoler,LTH profilområden,Division of Fire Safety Engineering,Department of Building and Environmental Technology,Departments at LTH,Faculty of Engineering, LTH,LTH Profile Area: Aerosols,LTH Profile areas,Faculty of Engineering, LTH
 (creator_code:org_t)
2023
2023
Swedish 3 s.
In: Proceedings of LTH:s 12:e Pedagogiska Inspirationskonferens, 7 december 2023. - 2003-3761 .- 2003-377X.
  • Conference paper (other academic/artistic)
Abstract Subject headings
Close  
  • Undermedvetna könsstereotyper och fördomar påverkar jämställdheten i akademin, och även de som tror att de har en jämställd syn kan vara påverkade av dessa implicita bias. Kvinnor inom naturvetenskapliga ämnen både bedöms hårdare inom undervisning, bedömning, granskning och rekrytering och undervärderar sina egna akademiska förmågor vilket leder till en långsammare karriärsutveckling och i förlängningen ett kompetenstapp, där färre kvinnor återfinns ju högre upp på den akademiska karriärstegen man tittar. Det är således en viktig fråga som bör prioriteras högt inom akademin och pedagogiken på LTH. För att utforska detta testades undermedvetna fördomar om kön och utbildning bland undervisande personal på LTH, och resultaten visar att den här typen av fördomar är vanliga bland LTH:s anställda, även bland dem som ansåg sig vara jämställda. Vår studie betonade vikten av kvinnliga förebilder och verktyg som anonyma ansökningar för att främja jämställdhet. Genom vår medverkan på konferensen vill vi öka medvetenheten om dessa fördomar för den målgrupp som faktiskt kan göra skillnad – ni på konferensen! På vår round-table får ni höra mer om vår studie, men ni får även chansen att utforska era egna fördomar och diskutera framtida lösningar tillsammans med oss – ett steg mot ett mer jämställt akademiskt klimat på LTH.Index Terms—bias, jämställdhet, pedagogik, LTH

Subject headings

SAMHÄLLSVETENSKAP  -- Utbildningsvetenskap -- Pedagogiskt arbete (hsv//swe)
SOCIAL SCIENCES  -- Educational Sciences -- Pedagogical Work (hsv//eng)

Publication and Content Type

kon (subject category)
vet (subject category)

Find in a library

To the university's database

  • 1 of 1
  • Previous record
  • Next record
  •    To hitlist

Find more in SwePub

By the author/editor
Månefjord, Josef ...
Allansson, Jakob
Åström, Joakim
About the subject
SOCIAL SCIENCES
SOCIAL SCIENCES
and Educational Scie ...
and Pedagogical Work
Articles in the publication
Proceedings of L ...
By the university
Lund University

Search outside SwePub

Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst.

 
pil uppåt Close

Copy and save the link in order to return to this view