Search: onr:"swepub:oai:lup.lub.lu.se:ac5a93d5-ace4-4753-818e-d66bdd5972e6" >
Utbildningsfältets omvandling och läraryrkenas professionalisering
-
- Nilsson-Lindström, Margareta (author)
- Lund University,Lunds universitet,Sociologi,Sociologiska institutionen,Samhällsvetenskapliga institutioner och centrumbildningar,Samhällsvetenskapliga fakulteten,Sociology,Department of Sociology,Departments of Administrative, Economic and Social Sciences,Faculty of Social Sciences
-
Brante, Thomas (editor)
-
Svensson, Kerstin (editor)
-
show more...
-
Svensson, Lennart G (editor)
-
show less...
-
(creator_code:org_t)
- 2019
- Swedish 42 s.
-
In: Ett professionellt landskap i förvandling. - 9789144122274 ; , s. 127-169
- Related links:
-
https://lup.lub.lu.s...
Abstract
Subject headings
Close
- Kapitlet behandlar läraryrkenas positioner och professionsstatus på utbildningens fält. Efter ett kort inledande avsnitt om fältet följer en översikt över svensk skolpolitik de senaste decennierna. Översikten fokuserar skolan och läraryrkenas samhälleliga inbäddning och förutsättningar efter skolverksamhetens kommunalisering och avreglering. Skolan som arbetsorganisation, rektorers framskjutna position som arbetsgivarrepresentanter och den ur professionaliseringssynpunkt strategiska betydelsen av lärarlegitimation och karriärtjänster diskuteras med utgångspunkt från Eliot Freidsons tre konkurrerande styrningslogiker – professionalismens, byråkratins och marknadens. Slutsatsen är att mixen av olika styrningslogiker förändrats på professionens bekostnad till förmån för byråkratins och marknadens. Kan lärarlegitimation och karriärtjänster fungera som lärarförbundens språngbräda i en för läraryrkenas professionalisering problematisk utbildningspolitisk kontext?
Subject headings
- SAMHÄLLSVETENSKAP -- Sociologi (hsv//swe)
- SOCIAL SCIENCES -- Sociology (hsv//eng)
Publication and Content Type
- kap (subject category)
- vet (subject category)
To the university's database