SwePub
Tyck till om SwePub Sök här!
Sök i LIBRIS databas

  Utökad sökning

onr:"swepub:oai:gup.ub.gu.se/100448"
 

Sökning: onr:"swepub:oai:gup.ub.gu.se/100448" > Journalister och de...

Journalister och deras publik. Förhållningssätt bland svenska journalister.

Andersson, Ulrika, 1977 (författare)
Gothenburg University,Göteborgs universitet,Institutionen för journalistik, medier och kommunikation (JMG),Department of Journalism, Media and Communication (JMG)
 (creator_code:org_t)
ISBN 9789188212740
Göteborg : University of Gothenburg, 2009
Svenska.
Serie: Göteborgska studier i journalistik och masskommunikation, 1101-4652 ; 55
  • Doktorsavhandling (övrigt vetenskapligt/konstnärligt)
Abstract Ämnesord
Stäng  
  • Journalists and their audience aims to explore and explain journalists´ approach to the audience. Fulfilling the normative assignment as advocates of the audience usually means balancing between professional ideals and audience-demands. But do journalists emphasis more of a profession-orientated or an audience-orientated approach to the audience? The study defines journalists' approach to the audience as a combination of the perceptions, attitudes, interest and knowledge that journalists express in various matters relating to the audience. This approach is analysed through four dimensions: audience-perceptions, audience-contacts, audience-orientation and audience-knowledge. The study is based on a national survey of journalists and managing editors in Sweden, conducted by the Department of journalism and mass communication, University of Gothenburg. The study also includes a complementary survey of Swedish newspaper journalists. The method used is quantitative analysis. Four types of approaches are revealed among Swedish journalists: "audience-orientated journalists", "audience-aware journalists", "indeterminate journalists" and "profession-orientated journalists". Important factors to take into account when explaining journalists´ approach are position at the editorial office, gender, and generation. The results reveal that managing editors and younger females are inclined to be most audience-orientated. The gender difference is regarded as a mark of gendered journalism. The study also finds some age-differences – especially among female journalists, differences that are explained from a perspective of experience and generation. This outcome is regarded as an indication of changing values among younger generations.

Ämnesord

SAMHÄLLSVETENSKAP  -- Medie- och kommunikationsvetenskap (hsv//swe)
SOCIAL SCIENCES  -- Media and Communications (hsv//eng)

Nyckelord

Journalister
förhållningssätt
publikorientering
publikkontakt
publikkunskap
publiksyn

Publikations- och innehållstyp

vet (ämneskategori)
dok (ämneskategori)

Hitta via bibliotek

Till lärosätets databas

Hitta mer i SwePub

Av författaren/redakt...
Andersson, Ulrik ...
Om ämnet
SAMHÄLLSVETENSKAP
SAMHÄLLSVETENSKA ...
och Medie och kommun ...
Delar i serien
Göteborgska stud ...
Av lärosätet
Göteborgs universitet

Sök utanför SwePub

Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst.

 
pil uppåt Stäng

Kopiera och spara länken för att återkomma till aktuell vy