Sökning: onr:"swepub:oai:DiVA.org:hb-26681" >
Lärarutbildningen o...
Lärarutbildningen och den digitala kompetensen
-
- Sofkova Hashemi, Sylvana, 1969- (författare)
- Gothenburg University,Göteborgs universitet,Institutionen för didaktik och pedagogisk profession,Department of Pedagogical, Curricular and Professional Studies
-
- Player-Koro, Catarina, Professor, 1962- (författare)
- Gothenburg University,Göteborgs universitet,Institutionen för didaktik och pedagogisk profession,Department of Pedagogical, Curricular and Professional Studies
-
- Brante, Eva Wennås, 1961 (författare)
- Malmö universitet,Gothenburg University,Göteborgs universitet,Institutionen för didaktik och pedagogisk profession,Department of Pedagogical, Curricular and Professional Studies,Institutionen för kultur, språk och medier (KSM),Disciplinary literacy and inclusive teaching
-
visa fler...
-
- Ann-Marie, von Otter (författare)
- Gothenburg University,Göteborgs universitet,Institutionen för didaktik och pedagogisk profession,Department of Pedagogical, Curricular and Professional Studies
-
- Pihl, Anna-Lena (författare)
- Gothenburg University,Göteborgs universitet,Institutionen för didaktik och pedagogisk profession,Department of Pedagogical, Curricular and Professional Studies
-
- Franck, Olof, 1958 (författare)
- Gothenburg University,Göteborgs universitet,Institutionen för didaktik och pedagogisk profession,Department of Pedagogical, Curricular and Professional Studies
-
visa färre...
-
(creator_code:org_t)
- 1:1
- Lund : Studentlitteratur AB, 2019
- 2019
- Engelska.
-
Ingår i: Vetenskaplighet i högre utbildning. - Lund : Studentlitteratur AB. - 9789144130637 ; , s. 261-290
- Relaterad länk:
-
https://www.studentl...
-
visa fler...
-
https://urn.kb.se/re...
-
https://urn.kb.se/re...
-
https://gup.ub.gu.se...
-
https://urn.kb.se/re...
-
visa färre...
Abstract
Ämnesord
Stäng
- I det här kapitlet beskriver vi ett utvecklingsprojekt kring frågor om lärares digitala kompetens. Bakgrunden till projektet är de förändrade läroplansskrivningarna gällande digital kompetens. Vår studie visar att lärarstudenterna erbjuds att utveckla sin digitala kompetens på ett avgränsat, snarare än ett systematiskt sätt. Lärarstudenterna möter ett blandat kursinnehåll kring digitalisering i samhället och utbildning genom enstaka inslag i kurser snarare än en precis idé om lärares pro fessionella digitala kompetens. Det lärarstudenterna främst efterfrågar är mer innehåll kring praktiskt och didaktiskt användande av digital teknik i skolpraktik. Studien pekar vidare på vikten av att fånga upp samt nyansera nyantagna studenters föreställningar om elevens digitala kompetens. På så vis skulle digitaliseringen kunna figurera som en naturlig del i lärarutbildningen snarare än som något nytt och främmande.
Ämnesord
- SAMHÄLLSVETENSKAP -- Utbildningsvetenskap -- Pedagogiskt arbete (hsv//swe)
- SOCIAL SCIENCES -- Educational Sciences -- Pedagogical Work (hsv//eng)
- SAMHÄLLSVETENSKAP -- Utbildningsvetenskap -- Didaktik (hsv//swe)
- SOCIAL SCIENCES -- Educational Sciences -- Didactics (hsv//eng)
Nyckelord
- Lärarutbildning och pedagogisk yrkesverksamhet
- Teacher Education and Education Work
- digitalisering
Publikations- och innehållstyp
- vet (ämneskategori)
- kap (ämneskategori)
Hitta via bibliotek
Till lärosätets databas