Sökning: onr:"swepub:oai:DiVA.org:hb-27634" >
Att ta plats och gö...
Att ta plats och göra skillnad : skolbibliotekariepraktiker i framgångsrika verksamheter
-
- Centerwall, Ulrika, 1980- (författare)
- Högskolan i Borås,Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT
-
- Nolin, Jan, 1961- (preses)
- Högskolan i Borås,Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT
-
Hanell, Fredrik (opponent)
-
(creator_code:org_t)
- ISBN 9789198339796
- Borås : Högskolan i Borås, 2022
- Svenska.
-
Serie: Skrifter från Valfrid, 1103-6990 ; 75
- Relaterad länk:
-
https://hb.diva-port...
-
visa fler...
-
https://hb.diva-port... (primary) (Raw object)
-
https://hb.diva-port...
-
https://urn.kb.se/re...
-
visa färre...
Abstract
Ämnesord
Stäng
- Avhandlingen är en sammanläggningsavhandling bestående av fyra artiklar på engelska och en kappa på svenska. För avhandlingsstudien intervjuades 22 skolbibliotekarier som arbetade på framgångsrika skolbibliotek i svenska högstadie- och gymnasieskolor. Syftet med studien är att bidra till fördjupade kunskaper om skolbibliotekariers arbete för att skapa framgångsrika skolbiblioteksverksamheter och hur det kan förstås med hjälp av begreppet skolbibliotekariepraktiker. I delstudierna utforskas det jag benämner som studiens empiriska aspekter, det vill säga: skolbibliotekariers identitet och synlighet, skolbibliotekarien som pedagogisk resurs och arbetet med normkritiska perspektiv. Fyra olika praktikteoretiska ansatser utgör de teoretiska utgångspunkterna för studien. Dessa ansatser kommer ur teorierna om performativitet (Butler 1997; 2006; 2011), infrastruktur (Star & Ruhleder 1996) och infrastruktur för lärande (Guribye 2005; Guribye & Lindström 2009) samt teorin om praktikarkitekturer (Kemmis et al. 2014). Avhandlingens titel Att ta plats och göra skillnad har kopplingar till studiens fem forskningsfrågor. Det rör sig för det första om skapandet av en performativ professionell identitet som skolbibliotekarie genom vilket en bibliotekarie framträder som syns, hörs, förändrar och gör skillnad. För det andra diskuteras sätt att ta plats kopplade till bibliotekets och bibliotekariens synlighet i skolan vilken skapas genom synliggörande och förespråkande. Bibliotekariernas allt större roll och närvaro i klassrum, undervisning och annan pedagogisk verksamhet blir ett tredje sätt att ta plats, där bibliotekarien fungerar som ett stöd för hela skolan genom undervisning, projektledning och skolutveckling. För det fjärde tar skolbibliotekarierna plats som drivande av skolans demokratiarbete. För det femte kan dessa sätt att skapa, driva fram och utveckla skolbiblioteksverksamhet begreppsliggöras som skolbibliotekariepraktiker. Genom analyserna framträder hur identitets- och relationsskapande, synliggörande och platstagande utgör viktiga delar i dessa praktiker.
Ämnesord
- SAMHÄLLSVETENSKAP -- Medie- och kommunikationsvetenskap -- Biblioteks- och informationsvetenskap (hsv//swe)
- SOCIAL SCIENCES -- Media and Communications -- Information Studies (hsv//eng)
Nyckelord
- skolbibliotekarier
- skolbibliotek
- praktikteori
- school librarians
- librarianship
- practice theory
- Library and Information Science
- Biblioteks- och informationsvetenskap
Publikations- och innehållstyp
- vet (ämneskategori)
- dok (ämneskategori)
Hitta via bibliotek
Till lärosätets databas