Sökning: onr:"swepub:oai:DiVA.org:hb-31703" >
Innovation av kunds...
Innovation av kundservice med AI : Att kombinera stora språkmodeller med lokala data
-
- Juell-Skielse, Gustaf, 1964- (författare)
- Högskolan i Borås,Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT
-
(creator_code:org_t)
- Borås : Högskolan i Borås, 2024
- Svenska.
-
Serie: Techarena Report Series, 2004-8963 ; 2
- Relaterad länk:
-
https://hb.diva-port... (primary) (Raw object)
-
visa fler...
-
https://urn.kb.se/re...
-
visa färre...
Abstract
Ämnesord
Stäng
- Språkmodeller, såsom Open AI GPT-4, erbjuder nya möjligheter för organisationer att förändra sina verksamheter. Men tekniken är så pass ny att få organisationer har hunnit utforska den närmare och undersöka hur den användas i konkreta tillämpningar. I och med språkmodellers mångsidighet passar det bra för flera aktörer att arbeta tillsammans utan att hamna i en konkurrenssituation. Därför genomfördes en innovationssprint på Techarena Borås av företagen Centiro, Eton Shirts, Netonnet, Hive and Five, och XPRNC tillsammans med Högskolan i Borås och Yrkeshögskolan i Borås. Utgångspunkten var utmaningar i fem kundsituationer: kundservice, produktbeskrivning, produktrekommendation, studievägledning och tonalitet. Resultatet består av fyra demonstratorer med tydliga affärsnyttor som alla bygger på tillämpningar av språkmodeller. I den här rapporten delar vi med oss av arbetsflöden, tekniska arkitekturer, utvärderingar, tekniska val och riktlinjer för att inspirera och visa hur organisationer kan dra nytta av tekniken i sina respektive verksamheter. Vi ser ett behov av fortsatt forskning kring de unika handlingsmöjligheter som språkmodeller erbjuder i olika sammanhang. Vi ser också ett behov av nya processmodeller för att beskriva och analysera de nya handlingsmöjligheterna.
Ämnesord
- SAMHÄLLSVETENSKAP -- Ekonomi och näringsliv (hsv//swe)
- SOCIAL SCIENCES -- Economics and Business (hsv//eng)
Publikations- och innehållstyp
- vet (ämneskategori)
- rap (ämneskategori)