Sökning: onr:"swepub:oai:DiVA.org:hh-51499" >
Teknik i skolan :
-
von Otter, Ann-Marie
(författare)
Teknik i skolan : En vägledning till ämnets kunskapsinnehåll och progression
Förlag, utgivningsår, omfång ...
-
Stockholm :Liber,2022
-
184 s.
-
printrdacarrier
Nummerbeteckningar
-
LIBRIS-ID:oai:DiVA.org:hh-51499
-
ISBN:9789147146338
-
https://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:hh:diva-51499URI
Kompletterande språkuppgifter
-
Språk:svenska
-
Sammanfattning på:svenska
Ingår i deldatabas
Klassifikation
-
Ämneskategori:pop swepub-contenttype
-
Ämneskategori:bok swepub-publicationtype
Anmärkningar
-
Teknik i skolan har utvecklats för tekniklärare, lärarstudenter och lärarutbildare i syfte att förmedla ämneskunskaper i teknik, kunskaper som kan sättas i relation till de förväntningar som skolans styrdokument uttrycker i termer av ämnesinnehåll och progression. Författarna bjuder in till en kunskapande resa som syftar till att dels ge ämneskunskaper, dels ge läsaren insikt i vad som kan undervisas om i ämnet teknik för grundskolan. Boken passar därför som en bas för teknikundervisningen i grundskolan. Boken tar utgångspunkt i två av didaktikens nyckelfrågor: Vad skall vi undervisa om? Varför väljer vi just det innehållet?Varje kapitel belyser ett specifikt innehåll kopplat till teknikämnets kursplan och behandlar detta i relation till de ämneskunskaper lärare behöver för att kunna undervisa i teknik. Kapitlen inleds med en kunskapsdel för att sedan belysa hur man kan arbeta med teknikämnets både teoretiska och praktiska kunskapsinnehåll utifrån en progression.
Ämnesord och genrebeteckningar
Biuppslag (personer, institutioner, konferenser, titlar ...)
-
Cederqvist, Anne-Marie,1970-
(författare)
Internetlänk
Hitta via bibliotek
Till lärosätets databas