Sökning: onr:"swepub:oai:DiVA.org:hh-52367" >
Rektorers syn på n...
Rektorers syn på nyutexaminerade lärare
-
- Collberg, Philippe, 1986- (författare)
- Högskolan i Halmstad,Akademin för lärande, humaniora och samhälle,Högskolan i Halmstad, Akademin för lärande, humaniora och samhälle,Halmstad University
-
- Lindh, Christina (författare)
- Högskolan Kristianstad, Kristianstad, Sverige,Högskolan Kristianstad, Fakulteten för lärarutbildning,Faculty of Education,Learning in Language and Literature (LiLL),Department of Primary Teacher Education,Fakulteten för lärarutbildning,Avdelningen för grundlärarutbildning F–6
-
- Lundberg, Adrian (författare)
- Malmö universitet,Institutionen för skolutveckling och ledarskap (SOL),Malmö University,Malmö universitet, Malmö, Sverige
-
(creator_code:org_t)
- ISBN 9789178774425
- Malmö : Malmö universitet, 2024
- Engelska 101 s.
- Relaterad länk:
-
https://doi.org/10.2...
-
visa fler...
-
https://hh.diva-port... (primary) (Raw object)
-
https://mau.diva-por... (primary) (Raw object)
-
https://urn.kb.se/re...
-
https://doi.org/10.2...
-
https://urn.kb.se/re...
-
visa färre...
Abstract
Ämnesord
Stäng
- Lärares yrkesinträde är en krävande process och ses oftast som en utmanande tid. Syftet med forskningsprojektet, som är finansierat av Malmö universitet, Lunds universitet och Högskolan i Kristianstad, är att bättre förstå det eventuella glappet mellan den kompetens som lärarutbildningen ger och de faktiska krav som läraryrket ställer. I rapporten presenteras tre Q-metodologiska delstudier om hur rektorer i förskola, grundskola och gymnasieskola karakteriserar nyutexaminerade lärare. Ur projektets delstudier framkommer behovet av en synvända på nyutexaminerades möte med yrkespraktiken. Bland annat föreslår projektet att se lärares yrkesinträde som en egen fas i lärares professionsutveckling och att erkänna den som en fortsättning på deras grundutbildning.
Ämnesord
- SAMHÄLLSVETENSKAP -- Utbildningsvetenskap (hsv//swe)
- SOCIAL SCIENCES -- Educational Sciences (hsv//eng)
Nyckelord
- teacher education
- newly qualified teachers
- competence
- principals
- Q methodology
- preschool
- lärarutbildning
- mentorskap
- kompetensutveckling
- Q metoden
- förskola
- grundskola
- gymnasium
- lärarutbildning
- mentorskap
- kompetensutveckling
- Q metoden
- förskola
- grundskola
- gymnasium
Publikations- och innehållstyp
- vet (ämneskategori)
- rap (ämneskategori)
Hitta via bibliotek
Till lärosätets databas