SwePub
Sök i LIBRIS databas

  Utökad sökning

onr:"swepub:oai:DiVA.org:hig-2224"
 

Sökning: onr:"swepub:oai:DiVA.org:hig-2224" > Att arbeta i högsko...

  • Gustafsson, ChristinaHögskolan i Gävle,Ämnesavdelningen för didaktik,Forskargruppen induction (författare)

Att arbeta i högskolan : utmaningar och möjligheter

  • BokSvenska2006

Förlag, utgivningsår, omfång ...

  • Lund :Studentlitteratur,2006
  • 192 s.
  • printrdacarrier

Nummerbeteckningar

  • LIBRIS-ID:oai:DiVA.org:hig-2224
  • ISBN:914403668X
  • https://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:hig:diva-2224URI

Kompletterande språkuppgifter

  • Språk:svenska
  • Sammanfattning på:svenska

Ingår i deldatabas

Klassifikation

  • Ämneskategori:pop swepub-contenttype
  • Ämneskategori:bok swepub-publicationtype

Anmärkningar

  • Boken är lämplig i högskolepedagogiska utbildningar
  • Under de närmaste åren kommer ett betydande antal nya lärare av olika kategorier att behöva rekryteras till högskolor och universitet. Genom ett ökat antal studenter, en strävan att rekrytera studenter ur ett mångfaldsperspektiv samt kvalitativt bättre kunskaper om vad lärande och kunskapsbildning är, blir det allt viktigare att lärare och doktorander får en bra yrkesintroduktion i högskolan och får möjlighet att lyckas väl i sin professionella yrkesutveckling. I boken problematiseras såväl högskolornas uppdrag som förutsättningarna för högskolelärares arbete. Det innebär bl.a. att undervisningen i högskolan diskuteras, att exempel visas och att vägledning ges i fråga om t.ex. föreläsningar, seminarier, handledning, distansutbildning och värderingar. Boken behandlar även högskolelärares utvecklings- och karriärmöjligheter inklusive en diskussion om dokumentation av meriter. Författarna vänder sig främst till relativt nyblivna lärare och doktorander inom högskolan, men även mer erfarna lärare har nytta av boken. Att arbeta i högskolan – utmaningar och möjligheter är därmed lämplig som litteratur vid högskolepedagogiska och högskoledidaktiska utbildningar. Men den är också angelägen läsning för högskolelärare som i grupp eller på egen hand vill utveckla sin yrkeskompetens eller bättre förstå högskolan som system.

Ämnesord och genrebeteckningar

Biuppslag (personer, institutioner, konferenser, titlar ...)

  • Fransson, GöranHögskolan i Gävle,Ämnesavdelningen för didaktik,Forskargruppen induction(Swepub:hig)gfn (författare)
  • Morberg, ÅsaHögskolan i Gävle,Ämnesavdelningen för didaktik,Forskargruppen induction(Swepub:hig)amg (författare)
  • Nordqvist, IngridHögskolan i Gävle,Ämnesavdelningen för didaktik,Forskargruppen induction(Swepub:hig)int (författare)
  • Högskolan i GävleÄmnesavdelningen för didaktik (creator_code:org_t)

Internetlänk

Hitta via bibliotek

Till lärosätets databas

Sök utanför SwePub

Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst.

 
pil uppåt Stäng

Kopiera och spara länken för att återkomma till aktuell vy