Sökning: onr:"swepub:oai:DiVA.org:hkr-5734" >
Kan grundskoleeleve...
Kan grundskoleelevers uppfattningar om fysikaliska fenomen utvecklas genom riktade undervisningsinsatser?
-
- Lindner, Ann-Charlotte, 1949- (författare)
- Högskolan Kristianstad,Institutionen för matematik och naturvetenskap,Forskningsmiljön Learning in Science and Mathematics (LISMA),LISMA
-
- Redfors, Andreas, 1961- (författare)
- Högskolan Kristianstad,Institutionen för matematik och naturvetenskap,Forskningsmiljön Learning in Science and Mathematics (LISMA),LISMA
-
(creator_code:org_t)
- Köpenhamn : Danmarks Pædagogiske Universitets Forlag, 2006
- 2006
- Svenska.
-
Ingår i: Naturfagsdidaktikkens mange facetter. - Köpenhamn : Danmarks Pædagogiske Universitets Forlag. - 9788776840877 - 9788776841478 ; , s. 217-225
- Relaterad länk:
-
http://hkr.diva-port... (primary) (Raw object)
Abstract
Ämnesord
Stäng
- Den här studien är en del i ett större forskningsprojekt som startade våren 1997 då eleverna var 6-7 år. Jag har genomfört riktade undervisningsinslag som byggt på vardagsfenomen kring vatten och dess fasändringar. Eleverna har intervjuats före och efter vår undervisning. Elevernas förklaringar har analyserats tillsammans med filmade undervisningstillfällen mot bakgrund av den teoretiska ramen för att söka få en helhetsbild av varje elev och följa hur de utvecklar sina uppfattningar. Det jag ser är att eleverna får en bättre förståelse av begreppen avdunstning och kondensation.
Ämnesord
- SOCIAL SCIENCES -- Educational Sciences -- Pedagogy (hsv//eng)
- SAMHÄLLSVETENSKAP -- Utbildningsvetenskap -- Pedagogik (hsv//swe)
- SAMHÄLLSVETENSKAP -- Utbildningsvetenskap (hsv//swe)
- SOCIAL SCIENCES -- Educational Sciences (hsv//eng)
Nyckelord
- Education
- Pedagogik
- SOCIAL SCIENCES
- SAMHÄLLSVETENSKAP
Publikations- och innehållstyp
- ref (ämneskategori)
- kon (ämneskategori)