SwePub
Sök i LIBRIS databas

  Utökad sökning

onr:"swepub:oai:DiVA.org:hv-11942"
 

Sökning: onr:"swepub:oai:DiVA.org:hv-11942" > Portfoliometoden :

Portfoliometoden : Ett pedagogiskt verktyg för att integrera teori och praktik i sjuksköterskeprogrammet

Nunstedt, Håkan, 1956- (författare)
Högskolan Väst,Avdelningen för omvårdnad - grundnivå,LINA
Pennbrant, Sandra, 1967- (författare)
Högskolan Väst,Avdelningen för omvårdnad - grundnivå,LINA
 (creator_code:org_t)
Trollhättan : Högskolan Väst, 2017
Svenska 26 s.
Serie: Rapport Högskolan Väst, 2002-6188 2002-6196 ; 2017:2
  • Rapport (övrigt vetenskapligt/konstnärligt)
Abstract Ämnesord
Stäng  
  • Portfolio är en systematisk, målmedvetet sammanställd och strukturerad samling studiearbeten som läraren och de studerande använder för att följa upputvecklingen av kunskaper, färdigheter och attityder inom något område. Arbetsintegrerat lärande kan ses som en process och en pedagogisk strategi för ett aktivt kunskapsutbyte, reflekterad handling och ett livslångt lärande. Syftet med rapporten är att beskriva och diskutera portfolio som en pedagogisk metod och AIL som en pedagogisk strategi under den verksamhetsförlagda utbildningen på sjuksköterskeprogrammet vid Högskolan Väst. En av de viktigaste idéerna bakom AIL-portfolion är att studenten får möjlighet att ta kontroll över sitt lärande och därigenom bli mer aktiv i lärandet, förstå lärandet och vilken kunskap som genereras. AIL-portfolion kan skapa förutsättningar för sjuksköterskestudenterna att utveckla ett yrkeskunnande som kan systematiseras med hjälp av portfolions struktur och innehåll. AIL-portfolions metodiska process utgörs av de sex faserna; förreflektion, reflektion i handling, reflektion på handling, självvärdering, metareflektionen och kunskap i handling. AILportfolion kan på detta sätt fungera som ett stöd för reflektion och bli en spegelbild av lärandet, såväl i nuet som i framtiden och bidra till att kunskapen omsätts i praktisk handling. AIL-portfolio kan därmed möjliggöra en utveckling av ett yrkeskunnande för studenter i sjuksköterskeprogrammet för ett livslångt lärande.
  • Portfolio is a systematic, purposeful, consolidated and structured collection of study works that the teacher and students use to follow up the development of knowledge, skills and attitudes in some area. Work integrated learning (WIL) can be seen as a process and an educational strategy for an active exchange of knowledge, reflected action and lifelong learning. The purpose of this report is to describe and discuss portfolio as a pedagogical method and WIL as a pedagogical strategy in the clinical education in the nursing program at University West. One of the main ideas behind the WIL-portfolio method isthat students have the opportunity to take control of their learning and thereby become more active in the learning and better understand the generated learning. The WIL-portfolio can create opportunities for nursing students to develop professional skills, systematized by using the portfolio structure and content. WIL-portfolio methodical process consists of the six phases; prereflection, reflection-in-action, reflection-on-action, self-evaluation, metareflection and knowledge-in-action. WIL-portfolio can serve as a basis for reflection and become a mirror image of learning, both in the present and in the future. The WIL-portfolio method can thus contribute to a deeper understanding of one's own knowledge of the process of lifelong learning.

Ämnesord

SAMHÄLLSVETENSKAP  -- Utbildningsvetenskap -- Pedagogiskt arbete (hsv//swe)
SOCIAL SCIENCES  -- Educational Sciences -- Pedagogical Work (hsv//eng)
MEDICIN OCH HÄLSOVETENSKAP  -- Hälsovetenskap -- Omvårdnad (hsv//swe)
MEDICAL AND HEALTH SCIENCES  -- Health Sciences -- Nursing (hsv//eng)

Nyckelord

Constructivism
learning
pedagogic
portfolio method
pragmatism
reflection
sociocultural perspective
work integrated learning
Arbetsintegrerat lärande
konstruktivism
lärande
pedagogik
portfoliometoden
pragmatism
reflektion
sociokulturellt perspektiv
Work Integrated Learning
Arbetsintegrerat lärande
Vårdvetenskap
Nursing science
Utbildningsvetenskap
Educational science

Publikations- och innehållstyp

vet (ämneskategori)
rap (ämneskategori)

Till lärosätets databas

Hitta mer i SwePub

Av författaren/redakt...
Nunstedt, Håkan, ...
Pennbrant, Sandr ...
Om ämnet
SAMHÄLLSVETENSKAP
SAMHÄLLSVETENSKA ...
och Utbildningsveten ...
och Pedagogiskt arbe ...
MEDICIN OCH HÄLSOVETENSKAP
MEDICIN OCH HÄLS ...
och Hälsovetenskap
och Omvårdnad
Delar i serien
Rapport Högskola ...
Av lärosätet
Högskolan Väst

Sök utanför SwePub

Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst.

 
pil uppåt Stäng

Kopiera och spara länken för att återkomma till aktuell vy