SwePub
Sök i LIBRIS databas

  Utökad sökning

onr:"swepub:oai:DiVA.org:hv-20822"
 

Sökning: onr:"swepub:oai:DiVA.org:hv-20822" > Bedre lesing og for...

  • Areskoug Josefsson, Kristina,1973-Högskolan Väst,Avdelningen for hälsopromotion och vårdvetenskap,LOVHH (författare)

Bedre lesing og forståelse av pensum med støtte av digital sosial annotering

  • Artikel/kapitelNorska2023

Förlag, utgivningsår, omfång ...

  • 2023
  • printrdacarrier

Nummerbeteckningar

  • LIBRIS-ID:oai:DiVA.org:hv-20822
  • https://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:hv:diva-20822URI
  • https://doi.org/10.18261/npt.107.3.8DOI

Kompletterande språkuppgifter

  • Språk:norska
  • Sammanfattning på:engelska &norska

Ingår i deldatabas

Klassifikation

  • Ämneskategori:ref swepub-contenttype
  • Ämneskategori:art swepub-publicationtype

Anmärkningar

  • Engelsk titel: Improved reading and understanding of the syllabus with the support of digital social annotation
  • Academic reading is a challenge for many students and there is therefore a need to explore opportunities to support students in reading scientific articles in English, and to understand the new knowledge in a Norwegian context and enable them to use the knowledge in their future professional practice. This article shows how a digital tool provides new opportunities for asynchronous interaction between students about subject content and syllabus, and how this can be used to promote academic reading, professional learning and at the same time increase student interaction.
  • Akademisk lesing er en utfordring for mange studenter. Det er derfor behov for å se på hvilke muligheter som finnes for å støtte studentene i å lese vitenskapelige artikler på engelsk, forstå den nye kunnskapen i en norsk kontekst, og sette dem i stand til å benytte kunnskapen i sin fremtidige profesjonelle praksis. Denne artikkelen belyser hvordan et digitalt verktøy gir nye muligheter for asynkron samhandling mellom studenter om faginnhold og pensum, og hvordan dette kan brukes for å fremme akademisk lesing, faglig læring og samtidig øke studentinteraksjon.

Ämnesord och genrebeteckningar

Biuppslag (personer, institutioner, konferenser, titlar ...)

  • Lona, IreneDivisjon for utdanning og bibliotek, OsloMet – storbyuniversitetet (NOR) (författare)
  • Lunde, Gerd HildeInstitutt for Atferdsvitenskap, OsloMet – storbyuniversitetet (NOR) (författare)
  • Högskolan VästAvdelningen for hälsopromotion och vårdvetenskap (creator_code:org_t)

Sammanhörande titlar

  • Ingår i:Norsk pedagogisk tidsskrift107:3, s. 283-2870029-20521504-2987

Internetlänk

Hitta via bibliotek

Till lärosätets databas

Hitta mer i SwePub

Av författaren/redakt...
Areskoug Josefss ...
Lona, Irene
Lunde, Gerd Hild ...
Om ämnet
MEDICIN OCH HÄLSOVETENSKAP
MEDICIN OCH HÄLS ...
och Hälsovetenskap
och Omvårdnad
SAMHÄLLSVETENSKAP
SAMHÄLLSVETENSKA ...
och Utbildningsveten ...
och Lärande
Artiklar i publikationen
Norsk pedagogisk ...
Av lärosätet
Högskolan Väst

Sök utanför SwePub

Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst.

 
pil uppåt Stäng

Kopiera och spara länken för att återkomma till aktuell vy