SwePub
Sök i LIBRIS databas

  Utökad sökning

onr:"swepub:oai:DiVA.org:kau-10354"
 

Sökning: onr:"swepub:oai:DiVA.org:kau-10354" > Consumer Perception...

Consumer Perception at Point of Purchase : Evaluating Proposed Package Designs in an Eye-tracking Lab

Wästlund, Erik, 1969- (författare)
Karlstads universitet,Avdelningen för psykologi,Centrum för HumanIT,Centrum för tjänsteforskning,CTF-Service research center, Karlstad University, Sweden
Shams, Poja, 1980- (författare)
Karlstads universitet,Avdelningen för företagsekonomi,Centrum för tjänsteforskning,CTF-Service research center, Karlstad University, Sweden
Löfgren, Martin, 1975- (författare)
Karlstads universitet,Avdelningen för företagsekonomi,Centrum för tjänsteforskning,CTF-Service research center, Karlstad University, Sweden
visa fler...
Witell, Lars, 1972- (författare)
Karlstads universitet,Centrum för tjänsteforskning,Handelshögskolan (from 2013),CTF-Service research center, Karlstad University, Sweden
Gustafsson, Anders, 1964- (författare)
Karlstads universitet,Centrum för tjänsteforskning,Avdelningen för företagsekonomi,CTF-Service research center, Karlstad University, Sweden
visa färre...
 (creator_code:org_t)
Journal of Business & Retail Management Research, 2010
2010
Engelska.
Ingår i: Journal of Business & Retail Management Research. - : Journal of Business & Retail Management Research. - 1751-8202 .- 2056-6271. ; 5:1, s. 41-50
  • Tidskriftsartikel (refereegranskat)
Abstract Ämnesord
Stäng  
  • In today’s retail environment, consumer products are increasingly competing for customers’ attention. Research has shown that 60–80% of purchasing decisions are influenced in-store. Thus, packaging that stands out from competitors gains a competitive advantage. This study investigates the use of eye-tracking as a method to evaluate and design packaging with better Point-of-Purchase qualities. An eye-tracking laboratory was used and shoppers were recruited for three rounds of experiments. In total, 128 participants were recruited in order to assess the potential of eye-tracking. Results show that, when taking some methodological constraints into account, eye-tracking complements traditional methodologies with further insights when investigating the Point-of-Purchase qualities of packaging.

Ämnesord

SAMHÄLLSVETENSKAP  -- Ekonomi och näringsliv -- Företagsekonomi (hsv//swe)
SOCIAL SCIENCES  -- Economics and Business -- Business Administration (hsv//eng)
SAMHÄLLSVETENSKAP  -- Psykologi (hsv//swe)
SOCIAL SCIENCES  -- Psychology (hsv//eng)

Nyckelord

Eye-tracking
point-of-purchase marketing
FMCG
Package design
Business Administration
Företagsekonomi
Psykologi
Psychology
TECHNOLOGY

Publikations- och innehållstyp

ref (ämneskategori)
art (ämneskategori)

Hitta via bibliotek

Till lärosätets databas

Sök utanför SwePub

Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst.

 
pil uppåt Stäng

Kopiera och spara länken för att återkomma till aktuell vy