Sökning: onr:"swepub:oai:DiVA.org:kau-89269" >
Skolförbättring med...
Skolförbättring med vetenskaplig grund : Så stärktes ett pedagogiskt ledarskap
-
- Forssten Seiser, Anette, 1965- (författare)
- Karlstads universitet,Institutionen för pedagogiska studier (from 2013),SOL
-
(creator_code:org_t)
- ISBN 9789144125619
- 1
- Lund : Studentlitteratur AB, 2019
- Svenska 156 s.
- Relaterad länk:
-
https://urn.kb.se/re...
-
visa fler...
-
https://urn.kb.se/re...
-
visa färre...
Abstract
Ämnesord
Stäng
- Boken riktar sig i första hand till skolledare och lärare som vill förbättra och driva skolans utveckling framåt och den kan användas som en inspiration för att komma igång med ett aktionsforskande arbete. I texten åskådliggörs hur man kan gå till väga genom att läsaren får en inblick i vad som hände när några rektorer undersökte och prövade sitt pedagogiska ledarskap.Aktionsforskningen innebär att systematisk undersöka och pröva olika praktiska dilemman och att bidra till förändring. Efter ett och ett halv år av aktionsforskande samarbete konstateras att arbete genererat kunskap med direkt relevans för ett pedagogiskt ledarskap samtidigt som det bidragit till konkreta förbättringar i praktiken. Istället för att se rektor som skolans solitära pedagogiska ledare visade rektorernas aktioner att det är ett ledarskap som stärks när fler på skolan delar ansvaret. Kortfattat kan det beskrivas som att ordna förutsättningar och villkor för att stödja en lärande och samarbetande praktik på den lokala skolan, med en viljeinriktning mot barns och elevers lärande och utveckling.
Ämnesord
- SAMHÄLLSVETENSKAP -- Utbildningsvetenskap (hsv//swe)
- SOCIAL SCIENCES -- Educational Sciences (hsv//eng)
Nyckelord
- Skolledarskap
- skolförbättring
- aktionsforskning
- praktikteori
- Pedagogiskt arbete
- Educational Work
Publikations- och innehållstyp
- pop (ämneskategori)
- bok (ämneskategori)
Hitta via bibliotek
Till lärosätets databas