SwePub
Sök i LIBRIS databas

  Utökad sökning

onr:"swepub:oai:DiVA.org:kau-98588"
 

Sökning: onr:"swepub:oai:DiVA.org:kau-98588" > Hur ser geografiund...

  • Gottfridsson, Hans Olof,1962-Karlstads universitet,Institutionen för geografi, medier och kommunikation (from 2013),Centrum för de samhällsvetenskapliga ämnenas didaktik (from 2013) (författare)

Hur ser geografiundervisning ut i svensk grundskola? : Resultatrapport av en studie genomförd bland lärare undervisande i geografi i årskurserna 4-9

  • BokSvenska2024

Förlag, utgivningsår, omfång ...

  • Karlstads universitet,2024
  • 59 s.
  • electronicrdacarrier

Nummerbeteckningar

  • LIBRIS-ID:oai:DiVA.org:kau-98588
  • ISBN:9789178674374
  • ISBN:9789178674381
  • https://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:kau:diva-98588URI

Kompletterande språkuppgifter

  • Språk:svenska
  • Sammanfattning på:svenska

Ingår i deldatabas

Klassifikation

  • Ämneskategori:vet swepub-contenttype
  • Ämneskategori:rap swepub-publicationtype

Serie

  • Karlstad University Studies,1403-8099 ;2024:6

Anmärkningar

  • Under 2022 genomfördes en studie bland geografilärare i år 4-9 i svensk grundskola. Studien genomfördes av forskare i geografi vid Karlstads universitet. Syftet med studien är att öka kunskapen om hur geografiundervisning genomförs i svenska skola och lärares syn på ämnet.I föreliggande rapport redovisas resultatet av denna studie dels utifrån ett samlat perspektiv för samtliga lärare i ämnet, men också utifrån olika mönster i svar mellan lärare i olika ålder, av olika kön och undervisande på olika stadier.I studien behandlas lärarnas personliga relation till geografiämnet, syn på sin utbildning i ämnet och ämnets förhållande till andra skolämnen. Även lärares uppfattning om geografiämnets uppgift som skolämne och syn på hur undervisning i ämnet bäst genomförs har studerats. I det senare fallet såväl utifrån lärares uppfattning om hur undervisning och lärande i geografi bäst bör utformas liksom vilka förmågor som är viktiga att elever utvecklar i ämnet. Studien behandlar också hur lärare organiserar sin undervisning i geografiämnet, vilka arbetssätt och metoder som är vanligast i ämnet och vad som styr deras undervisning. Även vilka lärresurser som lärare använder i sin geografiundervisning, däribland digitala sådana ingår i studien.

Ämnesord och genrebeteckningar

Biuppslag (personer, institutioner, konferenser, titlar ...)

  • Christenson, Nina,1975-Karlstads universitet,Institutionen för miljö- och livsvetenskaper (from 2013),Science, Mathematics and Engineering Education Research (SMEER)(Swepub:kau)ninachri (författare)
  • Bladh, Gabriel,1959-Karlstads universitet,Institutionen för samhälls- och kulturvetenskap (from 2013),Centrum för de samhällsvetenskapliga ämnenas didaktik (from 2013)(Swepub:kau)gabrblad (författare)
  • Karlstads universitetInstitutionen för geografi, medier och kommunikation (from 2013) (creator_code:org_t)

Internetlänk

Hitta via bibliotek

Till lärosätets databas

Sök utanför SwePub

Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst.

 
pil uppåt Stäng

Kopiera och spara länken för att återkomma till aktuell vy