Sökning: onr:"swepub:oai:DiVA.org:kth-273960" >
Diskursiv arbetsmil...
Diskursiv arbetsmiljö : Ett nytt perspektiv på organisatorisk arbetsmiljö
-
- Rydén, Lisbeth, 1967- (författare)
- KTH,Fastighetsföretagande och finansiella system
-
- Söderberg, Inga-Lill, Docent, 1962- (preses)
- KTH,Fastighetsföretagande och finansiella system
-
- Snickare, Lotta, Ekonomie doktor (preses)
- KTH,Fastighetsföretagande och finansiella system
-
visa fler...
-
- Dellve, Lotta, Professor, 1965- (opponent)
- Göteborgs universitet
-
visa färre...
-
(creator_code:org_t)
- ISBN 9789178735730
- Stockholm : Kungliga Tekniska högskolan, 2020
- Svenska 285 s.
-
Serie: TRITA-ABE-DLT ; 2017
- Relaterad länk:
-
https://kth.diva-por... (primary) (Raw object)
-
visa fler...
-
https://urn.kb.se/re...
-
visa färre...
Abstract
Ämnesord
Stäng
- Studiens övergripande syfte är att bidra till kunskap om organisatorisk arbetsmiljö. Studiens specifika syfte är tudelat: dels att undersöka och utvärdera en diskursiv ansats för att bedöma och hantera organisatorisk arbetsmiljö, dels att undersöka och utveckla en modell för att bedöma och hantera organisatorisk arbetsmiljö med en diskursiv ansats. Den diskursiva ansatsen arbetades fram genom att fokusera på de grundläggande ontologiska och epistemologiska frågorna och utgår från en socialkonstruktivistisk syn på såväl organisationers som människors existens.Den diskursiva ansatsen uppmärksammar framförallt två övergripande faktorer i den organisatoriska arbetsmiljön. Den ena faktorn berör hur organiserandet påverkar såväl den individuella som den gemensamma förmågan att göra ett väl utfört arbete. Den andra faktorn berör de existentiella konsekvenserna som organiserandet, och det direkta tilltalet inom organisationen, kan medföra för de chefer och medarbetare som berörs.Modellen för att bedöma organisatorisk arbetsmiljö med en diskursiv ansats består av tio steg – från att generera ett relevant empiriskt material till att intervenera i den organisatoriska (diskursiva) arbetsmiljön. I arbetet med att utveckla modellen uppstod ett behov av ett begrepp för den ”form” de organiserande diskurserna skapar för chefer och medarbetare. Formen definierar hur organisationens medlemmar förväntas vara för att passa in i organiserandet. Den form som de organiserande diskurserna skapar benämns i avhandlingen organisatorisk idealkaraktär och är en viktig del av den analys som ingår i modellen för att bedöma organisatorisk arbetsmiljö med en diskursiv ansats.Modellen lyfter fram en problematisering, analys och bedömning baserad på de diskurser som styr organiserandet, det aktuella arbetets karaktär och den organisatoriska idealkaraktären. Är de tre aspekterna förenliga? Samverkar de så att de stärker förmågan att göra ett väl utfört arbete – på kort respektive lång sikt – eller försvagar de den?Diskursiv arbetsmiljö är ett samlingsbegrepp som betecknar den arbetsmiljö som skapas av de organiserande diskursernas samverkan och de risk- och friskfaktorer som kan uppmärksammas med en diskursiv ansats för att bedöma organisatorisk arbetsmiljö.
- The overall aim of the study is to contribute to knowledge about organizational work environment. The specific aim of the study is dual: a) to explore a discursive approach to assess and manage organizational work environment, and b) to explore and develop a model for assessing and managing organizational work environment with a discursive approach. The discursive approach was crafted by focusing on ontological and epistemological issues and is based on a social constructivist view of the existence of both organizations and individuals.The discursive approach draws attention to two overarching factors in the organizational work environment. One factor concerns how the organization affects both the individual and the collective ability to a) understand what a job well-done could be and, b) how to actually do the job well. The second factor concerns the existential consequences that the organizing discourses, and the direct and personal address within the organization, can entail for managers and employees.The model for assessing organizational work environment with a discursive approach consists of ten steps – from generating a relevant empirical material on how to manage and intervene in the organizational (discursive) work environment. In the process of developing the model, there was a need for a concept for the frame the organizing discourses create for those affected by it. The framework defines how the members of the organization are expected to fit in with the organization. The frame that the organizing discourses create is in the dissertation referred to as an organizational ideal character and is an important part of the analysis that is included in the model for assessing organizational work environment with a discursive approach.The model highlights a problematization, analysis and assessment based on the discourses that govern the organization, the nature of the work in question and the organizational ideal character. Are the three aspects compatible? Do they work together to strengthen managers´ and employees´ ability to do the job well – in the short and long term, respectively – or do they weaken the ability?Discursive work environment (or discursive ergonomics) is a collective term that denotes the work environment created by the interacting of the organizing discourses and the risk- and health factors that can be formulated with a discursive approach to assess organizational work environment.
Ämnesord
- SAMHÄLLSVETENSKAP -- Ekonomi och näringsliv -- Företagsekonomi (hsv//swe)
- SOCIAL SCIENCES -- Economics and Business -- Business Administration (hsv//eng)
Nyckelord
- Diskursiv arbetsmiljö
- Organisatorisk arbetsmiljö
- Psykosocial arbetsmiljö
- Företagsekonomi
- Business Studies
Publikations- och innehållstyp
- vet (ämneskategori)
- dok (ämneskategori)
Hitta via bibliotek
Till lärosätets databas