SwePub
Sök i LIBRIS databas

  Utökad sökning

onr:"swepub:oai:DiVA.org:liu-100691"
 

Sökning: onr:"swepub:oai:DiVA.org:liu-100691" > Persuasive design o...

  • Bang, MagnusLinköpings universitet,Institutionen för datavetenskap,Tekniska högskolan,Department of Computer and Information Science, Linkoping University, Sweden (författare)

Persuasive design of a mobile energy conservation game with direct feedback and social cues in Breaking New Ground: Innovation in Games, Play, Practice and Theory - Proceedings of DiGRA 2009, vol , issue , pp

  • Artikel/kapitelEngelska2009

Förlag, utgivningsår, omfång ...

  • 2009
  • printrdacarrier

Nummerbeteckningar

  • LIBRIS-ID:oai:DiVA.org:liu-100691
  • https://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:liu:diva-100691URI

Kompletterande språkuppgifter

  • Språk:engelska
  • Sammanfattning på:engelska

Ingår i deldatabas

Klassifikation

  • Ämneskategori:ref swepub-contenttype
  • Ämneskategori:kon swepub-publicationtype

Anmärkningar

  • Pervasive gaming has the potential of transforming the home into a persuasive environment in which the user can learn about appliances and their electricity consumption. Power Explorer is a mobile game with a special sensing approach that provides real-time electricity measurements and feedback when the user switches on and off devices in the home. The game was developed based on persuasive principles to provide an engaging means to learn about energy with positive and negative feedback and social feedback from peers on real energy actions in the home. We present the design and rationale of this game and discuss how pervasive games can be viewed from a persuasive and learning point of view. © 2009 Authors and Digital Games Research Association (DiGRA).

Ämnesord och genrebeteckningar

  • Advergame; Electricity Consumption; Motivation; Persuasion; Persuasive games; Pervasive games; Serious Game
  • TECHNOLOGY
  • TEKNIKVETENSKAP

Biuppslag (personer, institutioner, konferenser, titlar ...)

  • Svahn, MattiasStockholm School of Economics, Centre for Media and Economic Psychology, Sweden (författare)
  • Gustafsson, AntonEnergy Design Studio, Interactive Institute, Sweden (författare)
  • Linköpings universitetInstitutionen för datavetenskap (creator_code:org_t)

Sammanhörande titlar

  • Ingår i:Breaking New Ground: Innovation in Games, Play, Practice and Theory - Proceedings of DiGRA 2009

Internetlänk

Till lärosätets databas

Hitta mer i SwePub

Av författaren/redakt...
Bang, Magnus
Svahn, Mattias
Gustafsson, Anto ...
Artiklar i publikationen
Av lärosätet
Linköpings universitet

Sök utanför SwePub

Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst.

 
pil uppåt Stäng

Kopiera och spara länken för att återkomma till aktuell vy