Sökning: onr:"swepub:oai:DiVA.org:liu-132752" >
Barns delaktighet i...
Barns delaktighet i förskolans dokumentation - exempel från pedagogisk dokumentation och portfolio
-
- Elfström Pettersson, Katarina, 1959- (författare)
- Linköpings universitet,Lärande, Estetik, Naturvetenskap (LEN),Utbildningsvetenskap
-
(creator_code:org_t)
- 2014
- 2014
- Svenska.
- Relaterad länk:
-
https://urn.kb.se/re...
Abstract
Ämnesord
Stäng
- Barns delaktighet och inflytande är viktiga inslag i förskolans läroplan. I riktlinjerna skrivs det även fram att barns delaktighet och inflytande i dokumentation och utvärderingar är av största vikt. Pedagogisk dokumentation med inspiration från Reggio Emilia är en av flera dokumentationsformer i svensk förskola och en form som ofta ses som ett sätt att göra barn delaktiga. En annan form av dokumentation som är vanlig i svensk förskola är portfolio. I min presentation visar jag exempel på olika sätt som barn kan vara delaktiga när man använder två former av dokumentation i en svensk förskola.
Ämnesord
- SAMHÄLLSVETENSKAP -- Utbildningsvetenskap -- Pedagogiskt arbete (hsv//swe)
- SOCIAL SCIENCES -- Educational Sciences -- Pedagogical Work (hsv//eng)
Publikations- och innehållstyp
- pop (ämneskategori)
- kon (ämneskategori)