SwePub
Sök i LIBRIS databas

  Utökad sökning

onr:"swepub:oai:DiVA.org:liu-139197"
 

Sökning: onr:"swepub:oai:DiVA.org:liu-139197" > Effects of Reactive...

  • Berglund, Aseel,1973-Linköpings universitet,Programvara och system,Tekniska fakulteten (författare)

Effects of Reactive and Strategic Game Mechanics in Motion-based Games

  • Artikel/kapitelEngelska2017

Förlag, utgivningsår, omfång ...

  • IEEE,2017
  • printrdacarrier

Nummerbeteckningar

  • LIBRIS-ID:oai:DiVA.org:liu-139197
  • https://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:liu:diva-139197URI
  • https://doi.org/10.1109/SeGAH.2017.7939275DOI

Kompletterande språkuppgifter

  • Språk:engelska
  • Sammanfattning på:engelska

Ingår i deldatabas

Klassifikation

  • Ämneskategori:ref swepub-contenttype
  • Ämneskategori:kon swepub-publicationtype

Anmärkningar

  • Funding Agencies|Department of Computer and Information Science at Linkoping University, Fenomenmagasinet science center
  • Motion-based games offer positive effects on physical, social, and mental health for the players and have been common during the past decade, enabled by commercial motion tracking devices. However, little is known about the impact of game mechanics on the player experience, movement, and performance in motion-based games. In this paper we present results from a study with 35 participants comparing two different game mechanics, one reactive and one strategic, for a casual motion-based game. The assumption was that a more strategic mechanic would lead to less movement but more enjoyment. However, there was no significant difference in player experience, performance, or movement between the two game mechanics. In addition, a key aspect for the players preferred game mechanics was the perceived amount of thinking the game mechanic required.

Ämnesord och genrebeteckningar

Biuppslag (personer, institutioner, konferenser, titlar ...)

  • Berglund, ErikLinköpings universitet,Interaktiva och kognitiva system,Tekniska fakulteten(Swepub:liu)eribe22 (författare)
  • Siliberto, FabioUniversity of Roma La Sapienza, Italy (författare)
  • Prytz, ErikLinköpings universitet,Interaktiva och kognitiva system,Filosofiska fakulteten(Swepub:liu)eripr77 (författare)
  • Linköpings universitetProgramvara och system (creator_code:org_t)

Sammanhörande titlar

  • Ingår i:2017 IEEE 5TH INTERNATIONAL CONFERENCE ON SERIOUS GAMES AND APPLICATIONS FOR HEALTH (SEGAH): IEEE9781509054824

Internetlänk

Hitta via bibliotek

Till lärosätets databas

Hitta mer i SwePub

Av författaren/redakt...
Berglund, Aseel, ...
Berglund, Erik
Siliberto, Fabio
Prytz, Erik
Om ämnet
TEKNIK OCH TEKNOLOGIER
TEKNIK OCH TEKNO ...
och Annan teknik
och Interaktionstekn ...
Artiklar i publikationen
2017 IEEE 5TH IN ...
Av lärosätet
Linköpings universitet

Sök utanför SwePub

Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst.

 
pil uppåt Stäng

Kopiera och spara länken för att återkomma till aktuell vy