SwePub
Sök i LIBRIS databas

  Utökad sökning

onr:"swepub:oai:DiVA.org:liu-164223"
 

Sökning: onr:"swepub:oai:DiVA.org:liu-164223" > ‘Looping effects’ r...

  • Kvist Lindholm, Sofia,1979-Linköpings universitet,Pedagogik och didaktik,Utbildningsvetenskap (författare)

‘Looping effects’ related to young people’s mental health: How young people transform the meaning of psychiatric concepts

  • Artikel/kapitelEngelska2020

Förlag, utgivningsår, omfång ...

  • 2020-02-28
  • Sage Publications,2020
  • electronicrdacarrier

Nummerbeteckningar

  • LIBRIS-ID:oai:DiVA.org:liu-164223
  • https://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:liu:diva-164223URI
  • https://doi.org/10.1177/2043610619890058DOI

Kompletterande språkuppgifter

  • Språk:engelska
  • Sammanfattning på:engelska

Ingår i deldatabas

Klassifikation

  • Ämneskategori:ref swepub-contenttype
  • Ämneskategori:art swepub-publicationtype

Anmärkningar

  • This article is distributed under the terms of the Creative Commons Attribution 4.0 License. https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
  • Over the past decades, reports from official authorities and the media have suggested that there is a ‘crisis’ in young people’s mental health. However, there is considerable uncertainty regarding how to interpret the data referred to in these alarming reports. The present article draws on ‘the minority voices’ of young people and theories developed by Ian Hacking to undertake a critical analysis of the conceptualisation of young people’s mental health. According to Hacking, systems of classifications formulate general truths about people and frame the suffering of individuals in specific ways. Classification changes people. However, young people are social actors who interact with classifications of their mental health and by doing so they could cause classifications to be redrawn. Hacking refers to these feedback effects as ‘looping effects’. Based on 51 interviews with 15-year-olds, this article explores how young people interact with psychiatric labels associated with their wellbeing such as anxiety and depression. We demonstrate how the participants gave new meaning to these psychiatric labels, devalued and gave nuance to them, and by doing so transformed them into cultural categories rather than diagnostic categories. We discuss the potential looping effects related to young people’s mental health and how the present findings can inform policy practice.

Ämnesord och genrebeteckningar

Biuppslag (personer, institutioner, konferenser, titlar ...)

  • Wickström, Anette,1959-Linköpings universitet,Tema Barn,Filosofiska fakulteten(Swepub:liu)anewi39 (författare)
  • Linköpings universitetPedagogik och didaktik (creator_code:org_t)

Sammanhörande titlar

  • Ingår i:Global Studies of Childhood: Sage Publications10:1, s. 26-382043-6106

Internetlänk

Hitta via bibliotek

Till lärosätets databas

Hitta mer i SwePub

Av författaren/redakt...
Kvist Lindholm, ...
Wickström, Anett ...
Om ämnet
SAMHÄLLSVETENSKAP
SAMHÄLLSVETENSKA ...
och Utbildningsveten ...
och Pedagogik
Artiklar i publikationen
Global Studies o ...
Av lärosätet
Linköpings universitet

Sök utanför SwePub

Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst.

 
pil uppåt Stäng

Kopiera och spara länken för att återkomma till aktuell vy