Sökning: onr:"swepub:oai:DiVA.org:liu-200147" >
Barns och ungas fri...
-
Sparrman, Anna,1965-Linköpings universitet,Tema Barn,Filosofiska fakulteten
(författare)
Barns och ungas fria kulturliv
- Artikel/kapitelSvenska2024
Förlag, utgivningsår, omfång ...
-
Lund :Studentlitteratur AB,2024
-
printrdacarrier
Nummerbeteckningar
-
LIBRIS-ID:oai:DiVA.org:liu-200147
-
https://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:liu:diva-200147URI
Kompletterande språkuppgifter
-
Språk:svenska
-
Sammanfattning på:svenska
Ingår i deldatabas
Klassifikation
-
Ämneskategori:vet swepub-contenttype
-
Ämneskategori:kap swepub-publicationtype
Anmärkningar
-
Kulturskolan är en av de främsta samhällsinstitutionerna för barns och ungas självvalda kulturella bildning. I motsats till det traditionella skolväsendet är verksamheten frivillig och det finns inga kursplaner eller andra officiella dokument som styr innehållet. Det gör att den enskilda kulturskolan har stora möjligheter att utforma sin verksamhet med utgångspunkt i lokala förutsättningar. Pedagogik för kulturskolan vänder sig till dem som vill förstå kulturskolans idé och praktik, men också till dem som vill inspireras att forma en verksamhet som utgår från barns och ungas rätt att uttrycka sig konstnärligt. Exempel på teman som författarna tar upp är inkludering och ett bredare deltagande, specialpedagogik och hur en kulturskola med demokratiska mål kan fungera i praktiken. Utöver pedagogiska frågeställningar, kulturskolans historia och barns och ungas olika möjligheter diskuteras även gemenskapen med civilsamhälle och folkrörelser samt hur ett kreativt ledarskap kan se ut.
Ämnesord och genrebeteckningar
Biuppslag (personer, institutioner, konferenser, titlar ...)
-
Linköpings universitetTema Barn
(creator_code:org_t)
Sammanhörande titlar
-
Ingår i:Pedagogik för kulturskolanLund : Studentlitteratur AB, s. 57-789789144167695
Internetlänk
Hitta via bibliotek
Till lärosätets databas