Sökning: onr:"swepub:oai:DiVA.org:lnu-106864" >
Corona-pandemins på...
Corona-pandemins påverkan på lågstadieelevers läsinlärning
-
- Fälth, Linda, 1973- (författare)
- Linnéuniversitetet,Institutionen för pedagogik och lärande (PEL),Utbildning i förändring,Litteracitet & undervisning
-
- Hallin, Anna Eva (författare)
- Karolinska institutet, Sweden
-
- Nordström, Thomas, Filosofie doktor i psykologi, 1977- (författare)
- Linnéuniversitetet,Institutionen för psykologi (PSY)
-
(creator_code:org_t)
- LegiLexi, 2021
- Svenska 7 s.
- Relaterad länk:
-
https://legilexi.org...
-
visa fler...
-
https://lnu.diva-por... (primary) (Raw object)
-
https://urn.kb.se/re...
-
visa färre...
Abstract
Ämnesord
Stäng
- Via stiftelsen LegiLexis läsfärdighetstester har vi analyserat elevers testresultat på två läsfärdighetstester: avkodning och läsförståelse. Totalt har resultat från drygt 145 000 elever i årskurs 1–3 analyserats – drygt 60 000 elever har testats under coronapandemin och drygt 85 000 elever innan pandemin. Ingen ”coronaeffekt” kunde ses på något mått i någon årskurs inom respektivefärdighet,oavsett om man undersökte medelvärden, standardavvikelser eller andelen elever inom olika nivåer. Slutsatsen är att läsförmågan hos svenska lågstadieelever generellt inte harpåverkats negativt av coronapandemin, men att det både innan och under pandeminär många elever som inte lär sig läsa under lågstadieåren
Ämnesord
- SAMHÄLLSVETENSKAP -- Utbildningsvetenskap (hsv//swe)
- SOCIAL SCIENCES -- Educational Sciences (hsv//eng)
Nyckelord
- Corona-pandemi
- läsinlärning
- Pedagogics and Educational Sciences
- Pedagogik och Utbildningsvetenskap
Publikations- och innehållstyp
- pop (ämneskategori)
- rap (ämneskategori)