SwePub
Sök i LIBRIS databas

  Utökad sökning

onr:"swepub:oai:DiVA.org:lnu-106864"
 

Sökning: onr:"swepub:oai:DiVA.org:lnu-106864" > Corona-pandemins på...

Corona-pandemins påverkan på lågstadieelevers läsinlärning

Fälth, Linda, 1973- (författare)
Linnéuniversitetet,Institutionen för pedagogik och lärande (PEL),Utbildning i förändring,Litteracitet & undervisning
Hallin, Anna Eva (författare)
Karolinska institutet, Sweden
Nordström, Thomas, Filosofie doktor i psykologi, 1977- (författare)
Linnéuniversitetet,Institutionen för psykologi (PSY)
 (creator_code:org_t)
LegiLexi, 2021
Svenska 7 s.
  • Rapport (populärvet., debatt m.m.)
Abstract Ämnesord
Stäng  
  • Via stiftelsen LegiLexis läsfärdighetstester har vi analyserat elevers testresultat på två läsfärdighetstester: avkodning och läsförståelse. Totalt har resultat från drygt 145 000 elever i årskurs 1–3 analyserats – drygt 60 000 elever har testats under coronapandemin och drygt 85 000 elever innan pandemin. Ingen ”coronaeffekt” kunde ses på något mått i någon årskurs inom respektivefärdighet,oavsett om man undersökte medelvärden, standardavvikelser eller andelen elever inom olika nivåer. Slutsatsen är att läsförmågan hos svenska lågstadieelever generellt inte harpåverkats negativt av coronapandemin, men att det både innan och under pandeminär många elever som inte lär sig läsa under lågstadieåren

Ämnesord

SAMHÄLLSVETENSKAP  -- Utbildningsvetenskap (hsv//swe)
SOCIAL SCIENCES  -- Educational Sciences (hsv//eng)

Nyckelord

Corona-pandemi
läsinlärning
Pedagogics and Educational Sciences
Pedagogik och Utbildningsvetenskap

Publikations- och innehållstyp

pop (ämneskategori)
rap (ämneskategori)

Till lärosätets databas

Sök utanför SwePub

Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst.

 
pil uppåt Stäng

Kopiera och spara länken för att återkomma till aktuell vy