SwePub
Sök i LIBRIS databas

  Utökad sökning

onr:"swepub:oai:DiVA.org:lnu-127435"
 

Sökning: onr:"swepub:oai:DiVA.org:lnu-127435" > Examining interpers...

  • Ebbelind, Andreas,Dr,1975-Linnéuniversitetet,Institutionen för matematik (MA),Matematikdidaktik (författare)

Examining interpersonal aspects of a mathematics teacher education lecture

  • Artikel/kapitelEngelska2024

Förlag, utgivningsår, omfång ...

  • University of Helsinki,2024
  • electronicrdacarrier

Nummerbeteckningar

  • LIBRIS-ID:oai:DiVA.org:lnu-127435
  • https://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:lnu:diva-127435URI
  • https://doi.org/10.31129/LUMAT.12.1.2147DOI

Kompletterande språkuppgifter

  • Språk:engelska
  • Sammanfattning på:engelska

Ingår i deldatabas

Klassifikation

  • Ämneskategori:ref swepub-contenttype
  • Ämneskategori:art swepub-publicationtype

Anmärkningar

  • In this paper we present findings from an initial phase of a more extensive study focussed on ways in which prospective mathematics teachers negotiate meaning from mathematics teacher education situations. The focus of this paper is on the language of one mathematics teacher educator and specifically the interpersonal aspects from one mathematics teacher education lecture in Sweden for prospective upper-primary school teachers. We draw on the enactivist view of cognition as a theoretical basis for a methodology we develop that utilises Systemic Functional Linguistics as an analytical tool for studying language-in-use. We exemplify our interpretations through a series of extracts from the mathematics education lecture. This initial phase of our study has exposed several important questions about how participating in an initial teacher education situation may contribute to the development of teacher identities, questions we raise throughout our analyses to provoke further investigation as part of our future research.

Ämnesord och genrebeteckningar

Biuppslag (personer, institutioner, konferenser, titlar ...)

  • Helliwell, TracyUniverstiy of Bristol, UK (författare)
  • LinnéuniversitetetInstitutionen för matematik (MA) (creator_code:org_t)

Sammanhörande titlar

  • Ingår i:LUMAT: University of Helsinki12:1, s. 113-1252323-7112

Internetlänk

Hitta via bibliotek

  • LUMAT (Sök värdpublikationen i LIBRIS)

Till lärosätets databas

Hitta mer i SwePub

Av författaren/redakt...
Ebbelind, Andrea ...
Helliwell, Tracy
Om ämnet
SAMHÄLLSVETENSKAP
SAMHÄLLSVETENSKA ...
och Utbildningsveten ...
och Didaktik
Artiklar i publikationen
LUMAT
Av lärosätet
Linnéuniversitetet

Sök utanför SwePub

Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst.

 
pil uppåt Stäng

Kopiera och spara länken för att återkomma till aktuell vy