SwePub
Sök i LIBRIS databas

  Utökad sökning

onr:"swepub:oai:DiVA.org:lnu-130746"
 

Sökning: onr:"swepub:oai:DiVA.org:lnu-130746" > Möjligheter och hin...

  • Kesak, HennieLinnéuniversitetet,Institutionen för pedagogik och lärande (PEL),Utbildning i förändring,En ifrågasatt demokrati,Research in Inclusion, Democracy and Equity (RIDE) (författare)

Möjligheter och hinder med studiehandledning på modersmål för nyanlända (Opportunities and obstacles with native language study guidance for newly arrived students)

  • Artikel/kapitelSvenska2024

Förlag, utgivningsår, omfång ...

  • Växjö :Linnaeus University Press,2024
  • electronicrdacarrier

Nummerbeteckningar

  • LIBRIS-ID:oai:DiVA.org:lnu-130746
  • https://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:lnu:diva-130746URI

Kompletterande språkuppgifter

  • Språk:svenska
  • Sammanfattning på:svenska &engelska

Ingår i deldatabas

Klassifikation

  • Ämneskategori:ref swepub-contenttype
  • Ämneskategori:kap swepub-publicationtype

Anmärkningar

  • Studiehandledning på modersmål ska ges till elever i den svenska grund- och gymnasieskolan om de behöver det. Studiehandledningen är tänkt att ge stöd och anpassning till nyanlända elever som ännu inte behärskar det svenska språket tillräckligt för att kunna tillgodogöra sig undervisningen. Utifrån studiehandledares berättelser om förutsättningar för att bedriva studiehandledning på modersmål för nyanlända analyseras i föreliggande kapitel vilka hinder och möjligheter som finns med studiehandledning på modersmål i grund- och gymnasieskola. Analysen visar att studiehandledarnas kompetens sällan tas till vara i arbetslagen och att de kan beskrivas som en lärargrupp i en utsatt yrkesposition. Studiehandledare betraktas inte som jämlika arbetskamrater av lärare, vilket försvårar det praktiska arbetet med att stödja nyanlända elevers lärande.
  • Students in Swedish primary and secondary school must be given study guidance in their mother tongue if they need it. The study guidance is intended to provide support and adjustments to newly arrived students who do not yet have sufficient command of the Swedish language to be able to benefit from the teaching. The present chapter analyzes the obstacles and opportunities of mother-tongue study guidance in primary and secondary schools, based on study supervisors' accounts of the conditions for conducting study guidance for new arrivals in their mother tongue. The analysis shows that study supervisors' competence is rarely utilized in the teams and that they can be described as a group of teachers in a vulnerable professional position. Study supervisors are not seen as equal peers by the teachers, which makes the practical work of supporting newly arrived students' learning difficult.

Ämnesord och genrebeteckningar

Biuppslag (personer, institutioner, konferenser, titlar ...)

  • Basic, Goran,1972-Linnéuniversitetet,Institutionen för pedagogik och lärande (PEL),Utbildning i förändring,En ifrågasatt demokrati,basic-sko-for;Research in Inclusion, Democracy and Equity (RIDE);Kriminalitet, kontroll och kultur (Crime, control and culture)(Swepub:lnu)gobaaa (författare)
  • LinnéuniversitetetInstitutionen för pedagogik och lärande (PEL) (creator_code:org_t)

Sammanhörande titlar

  • Ingår i:Mångfaldens mötenVäxjö : Linnaeus University Press, s. 213-23397891808214769789180821483

Internetlänk

Hitta via bibliotek

Till lärosätets databas

Hitta mer i SwePub

Av författaren/redakt...
Kesak, Hennie
Basic, Goran, 19 ...
Om ämnet
SAMHÄLLSVETENSKAP
SAMHÄLLSVETENSKA ...
och Sociologi
och Sociologi
SAMHÄLLSVETENSKAP
SAMHÄLLSVETENSKA ...
och Utbildningsveten ...
SAMHÄLLSVETENSKAP
SAMHÄLLSVETENSKA ...
och Annan samhällsve ...
Artiklar i publikationen
Mångfaldens möte ...
Av lärosätet
Linnéuniversitetet

Sök utanför SwePub

Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst.

 
pil uppåt Stäng

Kopiera och spara länken för att återkomma till aktuell vy