SwePub
Sök i LIBRIS databas

  Utökad sökning

onr:"swepub:oai:DiVA.org:lnu-30481"
 

Sökning: onr:"swepub:oai:DiVA.org:lnu-30481" > Das „performative S...

Das „performative Spiel“ als ein didaktischer Weg „zu den Sachen selbst“ : Zum Zusammenhang von phänomenologischer Kindheitsforschung und Didaktik

Kraus, Anja, 1967- (författare)
University of Education Ludwigsburg, Germany,SITE
 (creator_code:org_t)
Nordhausen : Verlag Traugott Bautz, 2012
2012
Tyska.
Ingår i: In statu nascendi. - Nordhausen : Verlag Traugott Bautz. - 9783883097190 ; , s. 231-252
  • Bokkapitel (refereegranskat)
Abstract Ämnesord
Stäng  
  • Kindheitsforschung beansprucht, die Perspektiven kindlicher Akteure in den Blick zu nehmen, um auf diese Weise kindliche Selbst- und Weltverhältnisse zu erfassen. Um diesem sehr anspruchsvollen Forschungsanliegen nachzugehen, wird der konstitutionsphänomenologische Ansatz herangezogen. Im Anschluss wird die These entfaltet, dass das didaktische Setting des „performativen Spiels“ dazu herangezogen werden kann, Aspekte kindlicher Selbst- und Weltverhältnisse sichtbar zu machen.

Ämnesord

SAMHÄLLSVETENSKAP  -- Utbildningsvetenskap (hsv//swe)
SOCIAL SCIENCES  -- Educational Sciences (hsv//eng)

Nyckelord

Phenomenology
Child Research
Children Research
Didactics
Performative Play
Pedagogics and Educational Sciences
Pedagogik och Utbildningsvetenskap

Publikations- och innehållstyp

ref (ämneskategori)
kap (ämneskategori)

Hitta via bibliotek

Till lärosätets databas

Hitta mer i SwePub

Av författaren/redakt...
Kraus, Anja, 196 ...
Om ämnet
SAMHÄLLSVETENSKAP
SAMHÄLLSVETENSKA ...
och Utbildningsveten ...
Artiklar i publikationen
In statu nascend ...
Av lärosätet
Linnéuniversitetet

Sök utanför SwePub

Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst.

 
pil uppåt Stäng

Kopiera och spara länken för att återkomma till aktuell vy