SwePub
Sök i LIBRIS databas

  Utökad sökning

onr:"swepub:oai:DiVA.org:lnu-94814"
 

Sökning: onr:"swepub:oai:DiVA.org:lnu-94814" > Directions of inten...

  • Bagger, Anette,1974-Örebro universitet,Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap,Faculty of Humanities and Social Sciences, School of Humanities, Education and Social Sciences, Örebro Universitet, Örebro, Sweden,Örebro universitet, Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap,Orebro Univ, Sweden (författare)

Directions of intentionalities in special needs education in mathematics

  • Artikel/kapitelEngelska2020

Förlag, utgivningsår, omfång ...

  • 2020-04-29
  • Springer,2020
  • printrdacarrier

Nummerbeteckningar

  • LIBRIS-ID:oai:DiVA.org:lnu-94814
  • https://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:lnu:diva-94814URI
  • https://doi.org/10.1007/s10649-020-09945-4DOI
  • https://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:oru:diva-81904URI
  • https://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:umu:diva-207788URI
  • https://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:mau:diva-18701URI
  • https://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:du-47385URI
  • https://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:liu:diva-166205URI

Kompletterande språkuppgifter

  • Språk:engelska
  • Sammanfattning på:engelska

Ingår i deldatabas

Klassifikation

  • Ämneskategori:ref swepub-contenttype
  • Ämneskategori:art swepub-publicationtype

Anmärkningar

  • Funding Agency:Örebro University
  • Funding Agencies|Orebro University
  • This article builds upon a systematic review of 53 articles in international research journals and makes three main contributions. First, it develops a method for identifying motives, values, and assumptions in research by analysing segments of text in journal articles. Second, it represents a reflective account of research within the field of mathematics education. Third, it captures the ongoing directions of intentionalities inherent in the diverse field of special education mathematics and, thereby, some of the characteristics of the core issues in this field. Three directions of intentionalities were identified: towards teachers and teaching competence, towards enhanced mathematical achievement, and towards every student's learning. The results indicate that each direction has specific limitations and potentials. In order to improve special education mathematics, we recommend that researchers and practitioners remain broadly informed and involved in all three directions of intentionalities.

Ämnesord och genrebeteckningar

Biuppslag (personer, institutioner, konferenser, titlar ...)

  • Roos, Helena,1974-Linnéuniversitetet,Institutionen för matematik (MA),Utbildning i förändring,Matematikdidaktik,Faculty of Technology, Department of Mathematics, Linnaeus University, Växjö, Sweden,Linnéuniversitetet, Institutionen för matematik (MA),Linnaeus Univ, Sweden(Swepub:mau)ak8661 (författare)
  • Engvall, MargaretaLinköpings universitet,Pedagogik och didaktik,Utbildningsvetenskap(Swepub:liu)maren29 (författare)
  • Örebro universitetInstitutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap (creator_code:org_t)

Sammanhörande titlar

  • Ingår i:Educational Studies in Mathematics: Springer104, s. 41-630013-19541573-0816

Internetlänk

Hitta via bibliotek

Till lärosätets databas

Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst.

 
pil uppåt Stäng

Kopiera och spara länken för att återkomma till aktuell vy