Sökning: onr:"swepub:oai:DiVA.org:lnu-9683" >
Skolförberedelse i ...
-
Ackesjö, Helena,1973-Linnéuniversitetet,Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, PPI,FOPP
(författare)
Skolförberedelse i förskoleklass. : Att vara lärare-i-relation i gränslandet.
- Artikel/kapitelSvenska2010
Förlag, utgivningsår, omfång ...
-
2010
-
electronicrdacarrier
Nummerbeteckningar
-
LIBRIS-ID:oai:DiVA.org:lnu-9683
-
https://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:lnu:diva-9683URI
Kompletterande språkuppgifter
-
Språk:svenska
-
Sammanfattning på:svenska
Ingår i deldatabas
Klassifikation
-
Ämneskategori:ref swepub-contenttype
-
Ämneskategori:art swepub-publicationtype
Anmärkningar
-
I föreliggande studie förstås förskoleklassen teoretiskt som ett gränsland mellan förskola och skola, ett gränsland som man kan anta existerar på grunderna av verksamheternas skilda traditioner och positioner i utbildningssystemet. I detta gränsland skapas och konstrueras en institutionell identitet genom pedagogisk praktik och lärarnas berättelser om denna praktik. Denna studie utgår från hur lärarna talar om sitt arbete i dialogseminarier. Lärarna talar om det skolförberedande arbetet i förskoleklassen utifrån två förhållningssätt, dels som en tillvaroorienterad pedagogik och dels som en framtidsorienterad. För att lösa den inbyggda konflikten mellan tillvaro- och framtidsorientering framställer lärarna sig som att vara lärare-i-relation. Att beskriva sig som lärare-i-relation tolkas som en gränsmarkering gentemot andra lärares förhållningssätt och de kunskapsfokuserade verksamheterna i förskola och grundskola.
Ämnesord och genrebeteckningar
Biuppslag (personer, institutioner, konferenser, titlar ...)
-
Persson, Sven
(författare)
-
LinnéuniversitetetInstitutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, PPI
(creator_code:org_t)
Sammanhörande titlar
-
Ingår i:Pedagogisk forskning i Sverige15:2/3, s. 142-1631401-67882001-3345
Internetlänk
Hitta via bibliotek
Till lärosätets databas