SwePub
Sök i LIBRIS databas

  Utökad sökning

onr:"swepub:oai:DiVA.org:ltu-3400"
 

Sökning: onr:"swepub:oai:DiVA.org:ltu-3400" > Degradation Mechani...

  • Fatima, NowshirLuleå tekniska universitet,Maskinelement (författare)

Degradation Mechanism of Automatic Transmission Fluid by Water as a Contaminant

  • Artikel/kapitelEngelska2015

Förlag, utgivningsår, omfång ...

  • 2014-07-04
  • SAGE Publications,2015
  • printrdacarrier

Nummerbeteckningar

  • LIBRIS-ID:oai:DiVA.org:ltu-3400
  • https://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:ltu:diva-3400URI
  • https://doi.org/10.1177/1350650114542477DOI

Kompletterande språkuppgifter

  • Språk:engelska
  • Sammanfattning på:engelska

Ingår i deldatabas

Klassifikation

  • Ämneskategori:ref swepub-contenttype
  • Ämneskategori:art swepub-publicationtype

Anmärkningar

  • Validerad; 2014; Nivå 2; 20140619 (nowfat)
  • The degradation mechanism of water contaminated Automatic Transmission Fluids (ATF) was experimentally investigated. Water contaminated ATF was tribotested in a full-scale wet clutch test rig to monitor the friction durability during clutch ageing, and was also statically aged in oven to evaluate the interaction of ATF with water. The bulk properties and chemical nature of the ATF were analysed using viscosity measurements, Fourier Transform Infrared Spectroscopy (FTIR) and Thermogravimetric Analysis (TGA). It was shown that water presence in the ATF can increase the mean friction coefficient over a short time period, though in the long term perspective there is a higher loss of mean friction. Phase separation of the water-in-oil emulsion by centrifugation at 20000 rpm made it possible to examine the water phase using infrared 2spectroscopy. The spectroscopic analysis revealed the hydrophilic nature of certain ATF constituents, although the impact of water on the bulk properties like lubricant viscosity and thermal stability was insignificant. The analysis of the tribotests showed that the friction increase for water contamination was a short-term effect and likely due to the interaction between polar surface active additives and water. Even though no significant change has been found for thermal degradation or in bulk properties of the lubricant, the initially changed action of the water soluble additives and generation of high friction resulted in a total deterioration of the clutch performance during long term use.

Ämnesord och genrebeteckningar

Biuppslag (personer, institutioner, konferenser, titlar ...)

  • Holmgren, AllanLuleå tekniska universitet,Kemiteknik(Swepub:ltu)alho (författare)
  • Marklund, PärLuleå tekniska universitet,Maskinelement(Swepub:ltu)parmar (författare)
  • Minami, IchiroLuleå tekniska universitet,Maskinelement(Swepub:ltu)ichmin (författare)
  • Larsson, RolandLuleå tekniska universitet,Maskinelement(Swepub:ltu)rola (författare)
  • Luleå tekniska universitetMaskinelement (creator_code:org_t)

Sammanhörande titlar

  • Ingår i:Proceedings of the Institution of mechanical engineers. Part J, journal of engineering tribology: SAGE Publications229:1, s. 74-851350-65012041-305X

Internetlänk

Hitta via bibliotek

Till lärosätets databas

Hitta mer i SwePub

Av författaren/redakt...
Fatima, Nowshir
Holmgren, Allan
Marklund, Pär
Minami, Ichiro
Larsson, Roland
Om ämnet
TEKNIK OCH TEKNOLOGIER
TEKNIK OCH TEKNO ...
och Maskinteknik
och Tribologi
TEKNIK OCH TEKNOLOGIER
TEKNIK OCH TEKNO ...
och Kemiteknik
och Kemiska processe ...
Artiklar i publikationen
Proceedings of t ...
Av lärosätet
Luleå tekniska universitet

Sök utanför SwePub

Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst.

 
pil uppåt Stäng

Kopiera och spara länken för att återkomma till aktuell vy