Sökning: onr:"swepub:oai:DiVA.org:mau-11706" >
Bedömningsmatriser ...
Bedömningsmatriser och självvärdering : om studenters delaktighet och lärande
-
- Amhag, Lisbeth (författare)
- Malmö högskola,Skolutveckling och ledarskap (SOL)
-
(creator_code:org_t)
- Advanced Building Skins. ABS, 2008
- 2008
- Svenska.
-
Ingår i: Proceedings NU2008. - : Advanced Building Skins. ABS. ; , s. 291-295
- Relaterad länk:
-
https://mau.diva-por... (primary) (Raw object)
-
visa fler...
-
https://urn.kb.se/re...
-
visa färre...
Abstract
Ämnesord
Stäng
- Det övergripande syftet med projektet var att säkerställa lärarnas bedömning av studenters prestationer och progression, men också att vidareutveckla bedömningsformer och verktyg för självvärdering så att studenter kan ta en aktivare del i sin utbildning och sitt lärande. Studiens resultat från kursutvärderingen visar att verktygen för självvärdering till viss del har bidragit till att synliggöra studenternas läroprocess, såväl individuellt som i grupp och därmed tydliggjort kopplingen till lärandemålen. Men resultatet pekar också på att studenterna är ovana vid att reflektera över det egna lärandet, men även att ge och ta till sig respons och värderingar. Att ge och få respons är det verktyg där studenterna betonar vikten av utbyte i grupp. Strategiloggen med självbedömning är det verktyg som studenterna menar främst främjar självreflektion och att synliggöra sitt eget lärande.
Ämnesord
- SAMHÄLLSVETENSKAP -- Utbildningsvetenskap -- Pedagogik (hsv//swe)
- SOCIAL SCIENCES -- Educational Sciences -- Pedagogy (hsv//eng)
Nyckelord
- bedömning
- självvärdering
- responsgivning
Publikations- och innehållstyp
- vet (ämneskategori)
- kon (ämneskategori)