Sökning: onr:"swepub:oai:DiVA.org:mau-12875" >
Vad rektorn ser :
Vad rektorn ser : Observationer av pedagogiska handlingar som ett led i rektorsutbildningen
-
- de Jong, Marjanna (författare)
- Malmö högskola,Lärarutbildningen (LUT)
-
(creator_code:org_t)
- Malmö Högskola, Lärarutbildningen, 2002
- Svenska 38 s.
-
Serie: Rapporter om utbildning, 1101-7643 ; 5/2002
- Relaterad länk:
-
https://mau.diva-por... (primary) (Raw object)
-
visa fler...
-
https://urn.kb.se/re...
-
visa färre...
Abstract
Ämnesord
Stäng
- Baksidestext: Hur ser rektor på lärares pedagogiska handlingar? Kan rektor beskriva på ett bra, konkret och informativt sätt vad pedagogiska handlingar i klassrummet rör sig om? Om inte vad beror det på? Behöver rektor vistas i den pedagogiska verksamheten för att leda den pedagogiska utvecklingen? Den här rapporten handlar om pedagogiska handlingar sedda genom rektors glasögon. Inom den statliga rektorsutbildningen fick en grupp rektorer i utbildning i uppdrag att gå ut och kartlägga de viktigaste pedagogiska handlingarna i verkliga klassrumssituationer. Avsikten var att med hjälp av dessa observationer knyta ihop praktik och teori. Diskussionen om vad man sett skulle alltså främja utvecklingen i skolan. Läs om vad rektorerna såg eller inte såg när de försöker beskriva verkligheten. Hur hänger rektorernas observationer ihop med progression i rektorsutbildningen och förändringsprocesser i skolan?
Ämnesord
- SAMHÄLLSVETENSKAP -- Utbildningsvetenskap -- Pedagogik (hsv//swe)
- SOCIAL SCIENCES -- Educational Sciences -- Pedagogy (hsv//eng)
Publikations- och innehållstyp
- vet (ämneskategori)
- rap (ämneskategori)