SwePub
Sök i LIBRIS databas

  Utökad sökning

onr:"swepub:oai:DiVA.org:mau-18427"
 

Sökning: onr:"swepub:oai:DiVA.org:mau-18427" > Using Q methodology :

  • Lundberg, AdrianMalmö universitet,Institutionen för skolutveckling och ledarskap (SOL) (författare)

Using Q methodology : Sorting out subjectivity in educational research

  • Artikel/kapitelEngelska2020

Förlag, utgivningsår, omfång ...

  • Elsevier,2020
  • electronicrdacarrier

Nummerbeteckningar

  • LIBRIS-ID:oai:DiVA.org:mau-18427
  • https://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:mau:diva-18427URI
  • https://doi.org/10.1016/j.edurev.2020.100361DOI

Kompletterande språkuppgifter

  • Språk:engelska
  • Sammanfattning på:engelska

Ingår i deldatabas

Klassifikation

  • Ämneskategori:ref swepub-contenttype
  • Ämneskategori:art swepub-publicationtype

Anmärkningar

  • Understanding subjective perspectives and lived experiences of different stakeholders can improve pupils’ learning environment in compulsory school settings. Q methodology is an inherently mixed method approach and regarded as the basis for the science of subjectivity. The present paper reviewed recent Q methodological publications in compulsory education research. Seventy-four studies reporting from context in twenty countries met the inclusion criteria and showed a wide-ranging and diverse application of the research methodology. The subjectivity of teachers, pupils and others were explored on topics related to the science of learning and development and teacher characteristics. This review showcases how Q methodology is applied to access subjectivity in educational research and provides an overview of Q methodological find- ings and implications for the field. The wide range of the application of Q studies in compulsory education attests to the flexibility and suitability of this research method in educational research.

Ämnesord och genrebeteckningar

Biuppslag (personer, institutioner, konferenser, titlar ...)

  • de Leeuw, RenskeUniversity of Groningen, the Netherlands (författare)
  • Aliani, RenataUniversity of Melbourne, Australia (författare)
  • Malmö universitetInstitutionen för skolutveckling och ledarskap (SOL) (creator_code:org_t)

Sammanhörande titlar

  • Ingår i:Educational Research Review: Elsevier311747-938X1878-0385

Internetlänk

Hitta via bibliotek

Till lärosätets databas

Hitta mer i SwePub

Av författaren/redakt...
Lundberg, Adrian
de Leeuw, Renske
Aliani, Renata
Om ämnet
SAMHÄLLSVETENSKAP
SAMHÄLLSVETENSKA ...
och Utbildningsveten ...
Artiklar i publikationen
Educational Rese ...
Av lärosätet
Malmö universitet

Sök utanför SwePub

Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst.

 
pil uppåt Stäng

Kopiera och spara länken för att återkomma till aktuell vy