Sökning: onr:"swepub:oai:DiVA.org:mau-2892" >
Hur utvecklas lärar...
Hur utvecklas lärarstudenters argumentation angående en autentisk fråga med naturvetenskapligt innehåll vid undervisning?
-
- Ekborg, Margareta (författare)
- Malmö högskola,Natur-miljö-samhälle (NMS)
-
- Rehn, Agneta (författare)
- Malmö högskola,Natur-miljö-samhälle (NMS)
-
(creator_code:org_t)
- København: Danmarks Pædagogiske Forlag. 2006
- 2006
- Svenska.
-
Ingår i: Naturfagdidatikkens mange facetter. - : København: Danmarks Pædagogiske Forlag.. ; , s. 273-286
- Relaterad länk:
-
https://urn.kb.se/re...
Abstract
Ämnesord
Stäng
- I artikeln redovisas ett forskningsprojekt som bygger vidare på en tidigare undersökning om hur studenter i lärarutbildning använder naturvetenskapliga kunskaper när de diskuterar en autentisk fråga - en tidningsartikel som handlar om användning av värme från ett krematorium till fjärrvärme. Studenter i den nuvarande lärarutbildningen i naturvetenskap läser en kurs i humanbiologi i vilket ett studiebesök på ett krematorium ingår, inklusive för- och efterarbete. Frågeställningar: Hur förändras studenternas argumentation under kursen? På vilket sätt samverkar kunskaper och värderingar vid ställningstagandet? Datainsamling skedde genom enkäter i början och slutet av kursen i vilka studenterna tog fram argument för olika alternativ. Resultatet visar att ingen förändring av argumentation skedde under kursen. Det personliga ställningstagandet var inte beroende av kunskaper. Studenterna tog endast fram värderande argument mot användning av värmen och framför allt faktaargument för användning av värmen.
Ämnesord
- SAMHÄLLSVETENSKAP -- Utbildningsvetenskap (hsv//swe)
- SOCIAL SCIENCES -- Educational Sciences (hsv//eng)
Publikations- och innehållstyp
- ref (ämneskategori)
- art (ämneskategori)
Hitta via bibliotek
Till lärosätets databas