SwePub
Sök i LIBRIS databas

  Utökad sökning

onr:"swepub:oai:DiVA.org:oru-42584"
 

Sökning: onr:"swepub:oai:DiVA.org:oru-42584" > Elevers lärande i a...

  • Rudsberg, Karin,1973-Uppsala universitet,Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier (författare)

Elevers lärande i argumentativa diskussioner om hållbar utveckling

  • BokSvenska2014

Förlag, utgivningsår, omfång ...

  • Uppsala :Acta Universitatis Upsaliensis,2014
  • 87 s.
  • printrdacarrier

Nummerbeteckningar

  • LIBRIS-ID:oai:DiVA.org:oru-42584
  • ISBN:9789155488765
  • https://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:oru:diva-42584URI
  • https://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:uu:diva-218282URI

Kompletterande språkuppgifter

  • Språk:svenska
  • Sammanfattning på:engelska

Ingår i deldatabas

Klassifikation

  • Ämneskategori:vet swepub-contenttype
  • Ämneskategori:dok swepub-publicationtype

Serie

  • Digital Comprehensive Summaries of Uppsala Dissertations from the Faculty of Educational Sciences ;4

Anmärkningar

  • The overall ambition with this thesis is to develop knowledge about students’ learning, especially with regard to process and content, when they participate in argumentation. Students’ learning is investigated through in situ studies of classroom practices. The theoretical point of departure is a pragmatic perspective in which learning is understood and investigated in terms of concrete actions. The empirical material consists of video recorded lessons at secondary and upper secondary schools in Sweden. The content of the lessons is argumentative discussions about sustainable development and socioscientific issues. In the first study, the functions that teachers’ actions have for students’ learning processes are investigated using Epistemological Move Analysis. In the second study, an approach is developed and illustrated that facilitates investigations into students’ learning processes in terms of knowledge content and argument construction in argumentation. The method, called Transactional Argumentation Analysis, combines a pragmatic perspective of learning with an argument analysis based on Toulmin’s Argument Pattern. In the third study, the functions that knowledge have when used by students in argumentative discussions are examined. The fourth study investigates the role of peers for students’ learning and how students influence the argumentation at a collective level. Here Transactional Argumentation Analysis is developed further in order to facilitate investigations of the dynamic interplay between the intra-personal and the inter-personal dimensions of learning and the result of this interplay in terms of the knowledge content and arguments that are constructed. The thesis shows how students’ learning can be investigated through in situ studies of educational practices. The methodological contribution of the thesis consists of the development and further elaboration of Transactional Argumentation Analysis. The thesis also contributes with substantial knowledge about students’ learning processes with regard to knowledge content and argument construction when participating in argumentation. Another contribution concerns the functions of knowledge when used by students in argumentation. Finally, the studies show how peers and teachers influence students’ learning, and how students contribute to the shared argumentation in the classroom. 

Ämnesord och genrebeteckningar

Biuppslag (personer, institutioner, konferenser, titlar ...)

  • Östman, Leif,ProfessorUppsala universitet,Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier (preses)
  • Öhman, Johan,Biträdande professorÖrebro universitet, Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap,Stockholms universitet, Institutionen för matematikämnets och naturvetenskapsämnenas didaktik (preses)
  • Rundgren, Carl-Johan,DocentStockholms universitet, Institutionen för matematikämnets och naturvetenskapsämnenas didaktik (opponent)
  • Uppsala universitetInstitutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier (creator_code:org_t)

Internetlänk

Hitta via bibliotek

Till lärosätets databas

Hitta mer i SwePub

Av författaren/redakt...
Rudsberg, Karin, ...
Östman, Leif, Pr ...
Öhman, Johan, Bi ...
Rundgren, Carl-J ...
Om ämnet
SAMHÄLLSVETENSKAP
SAMHÄLLSVETENSKA ...
och Utbildningsveten ...
Delar i serien
Av lärosätet
Örebro universitet
Uppsala universitet

Sök utanför SwePub

Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst.

 
pil uppåt Stäng

Kopiera och spara länken för att återkomma till aktuell vy