SwePub
Sök i LIBRIS databas

  Utökad sökning

onr:"swepub:oai:DiVA.org:oru-55564"
 

Sökning: onr:"swepub:oai:DiVA.org:oru-55564" > Flerspråkighet och ...

Flerspråkighet och multimodalitet som lärandepotential

Björkvall, Anders, 1972- (författare)
Stockholms universitet,Institutionen för nordiska språk
Engblom, Charlotte, 1969- (författare)
Högskolan i Gävle,Svenska språket
 (creator_code:org_t)
1
Lund : Studentlitteratur AB, 2010
2010
Svenska.
Ingår i: Flerspråkighet, identitet och lärande. - Lund : Studentlitteratur AB. - 9789144059860 ; , s. 193-214
  • Bokkapitel (övrigt vetenskapligt/konstnärligt)
Abstract Ämnesord
Stäng  
  • Dagens barn lever i ett mångfasetterat textlandskap och de flesta kommer tidigt i kontakt med olika sätt att hantera text. Barnen skriver med penna och papper eller via datorn och mobilen. De hanterar också text vid dataspelande och tevetittande. Texthanteringen sker i olika miljöer: i det egna hemmet, i kompisars hem, i skolan och för många barn på flera olika språk. Vi vet att dagens barn kommer att behöva använda och producera text på många olika sätt i framtiden. Vi vet också att flerspråkigheten är en resurs som såväl individen som samhället behöver ta vara på och utveckla. I kapitlet diskuteras hur flerspråkiga barns totala litteracitet kan utgöra en värdefull lärandepotential i skolan.

Ämnesord

HUMANIORA  -- Språk och litteratur -- Studier av enskilda språk (hsv//swe)
HUMANITIES  -- Languages and Literature -- Specific Languages (hsv//eng)

Nyckelord

flerspråkighet
lärande
multimodalitet
multimodal texthantering
textlandskap
text
litteracitet
yngre barn
Swedish language
Svenska språket
nordiska språk
Scandinavian Languages

Publikations- och innehållstyp

vet (ämneskategori)
kap (ämneskategori)

Hitta via bibliotek

Till lärosätets databas

Sök utanför SwePub

Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst.

 
pil uppåt Stäng

Kopiera och spara länken för att återkomma till aktuell vy