SwePub
Sök i LIBRIS databas

  Utökad sökning

onr:"swepub:oai:DiVA.org:sh-34840"
 

Sökning: onr:"swepub:oai:DiVA.org:sh-34840" > Exploring the Pheno...

  • Schwarz, Eva,1978-Södertörns högskola,Centrum för praktisk kunskap (författare)

Exploring the Phenomenology of Whiteness in a Swedish Preschool Class

  • Artikel/kapitelEngelska2018

Förlag, utgivningsår, omfång ...

  • 2018-02-07
  • Springer,2018
  • electronicrdacarrier

Nummerbeteckningar

  • LIBRIS-ID:oai:DiVA.org:sh-34840
  • https://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:sh:diva-34840URI
  • https://doi.org/10.1007/s13158-018-0210-3DOI

Kompletterande språkuppgifter

  • Språk:engelska
  • Sammanfattning på:engelska

Ingår i deldatabas

Klassifikation

  • Ämneskategori:ref swepub-contenttype
  • Ämneskategori:art swepub-publicationtype

Anmärkningar

  • This article explores how constructions of identity, race and difference permeate and are challenged in a Swedish preschool class. The study is informed by theories of phenomenology and critical whiteness. Data are drawn from a larger ethnographic study conducted in an ethnically diverse preschool. The purpose of the study was to explore how preschool teachers manage and reflect upon the construction of children’s social identity within the institution of a preschool. This report considers one incident relating to racial identity. It began with a child’s representation, the boy named Stanley, in a self-portrait: ‘I want to be white and blonde when I grow up… I want to be like Oscar, not a black boy’. Within this article we consider teachers’ reflections on this incident, discussing how ‘whiteness’ is performed, constructed and interrogated by young children and adults in the preschool and uncovering a certain institutional ‘colour blindness’. In this example ‘race’ announces itself and the children make it visible as an existing category in their everyday life. Children’s drawings and narratives reveal much about the implicit understandings and norms that surround them, pointing to teachers’ responsibilities for exploring the possibilities and limitations offered in preschool education to deal with these understandings.

Ämnesord och genrebeteckningar

Biuppslag (personer, institutioner, konferenser, titlar ...)

  • Lindqvist, Beatriz,1956-Södertörns högskola,Etnologi(Swepub:sh)shbzlt (författare)
  • Södertörns högskolaCentrum för praktisk kunskap (creator_code:org_t)

Sammanhörande titlar

  • Ingår i:International Journal of Early Childhood: Springer50:1, s. 1-140020-71871878-4658

Internetlänk

Hitta via bibliotek

Till lärosätets databas

Hitta mer i SwePub

Av författaren/redakt...
Schwarz, Eva, 19 ...
Lindqvist, Beatr ...
Om ämnet
HUMANIORA
HUMANIORA
och Annan humaniora
och Etnologi
SAMHÄLLSVETENSKAP
SAMHÄLLSVETENSKA ...
och Utbildningsveten ...
Artiklar i publikationen
International Jo ...
Av lärosätet
Södertörns högskola

Sök utanför SwePub

Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst.

 
pil uppåt Stäng

Kopiera och spara länken för att återkomma till aktuell vy