SwePub
Sök i LIBRIS databas

  Utökad sökning

onr:"swepub:oai:DiVA.org:sh-45261"
 

Sökning: onr:"swepub:oai:DiVA.org:sh-45261" > The marketisation o...

  • Säfström, Carl Anders,1960-Faculty of Social Sciences, Maynooth University, Ireland (författare)

The marketisation of education and the democratic deficit

  • Artikel/kapitelEngelska2021

Förlag, utgivningsår, omfång ...

  • 2021-04-26
  • Sage Publications,2021
  • printrdacarrier

Nummerbeteckningar

  • LIBRIS-ID:oai:DiVA.org:sh-45261
  • https://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:sh:diva-45261URI
  • https://doi.org/10.1177/14749041211011293DOI

Kompletterande språkuppgifter

  • Språk:engelska
  • Sammanfattning på:engelska

Ingår i deldatabas

Klassifikation

  • Ämneskategori:ref swepub-contenttype
  • Ämneskategori:art swepub-publicationtype

Anmärkningar

  • This article deals with the question of what has happened to ‘the public’ in the Swedish education system during the last three decades. In our search for an answer we illuminate and discuss how the process of marketisation, together with the learnification and individualisation of education, replaced ‘the public’ from public education with the logic of the market place. To shed some further light on the current discourse on Swedish education, we contrast two principles in education and teaching, the aristocratic principle and the democratic principle. According to the aristocratic principle, education is about fixating and reproducing existing power relations as the cornerstone of a well-ordered society. According to the democratic principle of education, equality is the cornerstone of a well-ordered democratic society. Considering the shift in the very infrastructure of the Swedish educational system, we arrive at the conclusion that the principles in education and teaching are characterised by the aristocratic principle, rather than those we have characterised as democratic principles. The educational message is clear: upcoming generations are to accept the rules of the market economy and play the game accordingly.

Ämnesord och genrebeteckningar

Biuppslag (personer, institutioner, konferenser, titlar ...)

  • Månsson, Niclas,1965-Södertörns högskola,Pedagogik(Swepub:sh)shnsmn19 (författare)
  • Faculty of Social Sciences, Maynooth University, IrelandPedagogik (creator_code:org_t)

Sammanhörande titlar

  • Ingår i:European Educational Research Journal: Sage Publications1474-9041

Internetlänk

Hitta via bibliotek

Till lärosätets databas

Hitta mer i SwePub

Av författaren/redakt...
Säfström, Carl A ...
Månsson, Niclas, ...
Om ämnet
SAMHÄLLSVETENSKAP
SAMHÄLLSVETENSKA ...
och Utbildningsveten ...
Artiklar i publikationen
European Educati ...
Av lärosätet
Södertörns högskola

Sök utanför SwePub

Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst.

 
pil uppåt Stäng

Kopiera och spara länken för att återkomma till aktuell vy