Sökning: onr:"swepub:oai:DiVA.org:su-16839" >
Mördarmaskin, moral...
Mördarmaskin, moralist eller mittemellan? : Om konstruktionen av krigarhjälten i dataspel och populärfilm
-
- Kingsepp, Eva (författare)
- Stockholms universitet,Institutionen för journalistik, medier och kommunikation (JMK)
-
(creator_code:org_t)
- 2004
- 2004
- Svenska.
-
Ingår i: Tidskrift för litteraturvetenskap. - 1104-0556. ; 2, s. 74-99
- Relaterad länk:
-
https://urn.kb.se/re...
Abstract
Ämnesord
Stäng
- En närmast outslitlig arketyp utgörs av hjälten: en med extraordinära egenskaper begåvad karaktär som kämpar för det goda. Inom västvärldens populärkultur kan det också tyckas finnas något av en standardmall för denne: en riktig hjälte är vit, man, och går ut i strid för att ställa saker till rätta – kort sagt, en krigare. Hjältebilden säger därigenom också något om föreställda nationella identiteter och idealtyper. I den här artikeln studeras några av 1900- och 2000-talens krigshjältetyper och hjältemyter så som de framställs i populära filmer från USA och Tyskland. Avslutningsvis jämförs dessa med motsvarande representationer i några av dagens dator-/tv-spel med tema andra världskriget.
Ämnesord
- SAMHÄLLSVETENSKAP -- Medie- och kommunikationsvetenskap (hsv//swe)
- SOCIAL SCIENCES -- Media and Communications (hsv//eng)
Nyckelord
- Mansforskning
- krigshjälte
- myt
- nationalism
- film
- dator-/tv-spel
- Media and communication studies
- Medie- och kommunikationsvetenskap
Publikations- och innehållstyp
- vet (ämneskategori)
- art (ämneskategori)
Hitta via bibliotek
Till lärosätets databas