SwePub
Sök i LIBRIS databas

  Utökad sökning

onr:"swepub:oai:DiVA.org:su-181434"
 

Sökning: onr:"swepub:oai:DiVA.org:su-181434" > Internationellt jäm...

  • Schulte, BarbaraLund University,Lunds universitet,Pedagogik,Sociologiska institutionen,Samhällsvetenskapliga institutioner och centrumbildningar,Samhällsvetenskapliga fakulteten,Education,Department of Sociology,Departments of Administrative, Economic and Social Sciences,Faculty of Social Sciences (författare)

Internationellt jämförande pedagogik : en introduktion

  • BokSvenska2019

Förlag, utgivningsår, omfång ...

  • Stockholm :Liber,2019
  • 194 s.
  • printrdacarrier

Nummerbeteckningar

  • LIBRIS-ID:oai:DiVA.org:su-181434
  • ISBN:9789147126149
  • https://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:su:diva-181434URI
  • https://lup.lub.lu.se/record/de714def-0138-4ad2-9717-1627d564eb6eURI

Kompletterande språkuppgifter

  • Språk:svenska
  • Sammanfattning på:svenska

Ingår i deldatabas

Klassifikation

  • Ämneskategori:vet swepub-contenttype
  • Ämneskategori:bok swepub-publicationtype

Anmärkningar

  • Skola och utbildning utformas på olika sätt i olika länder. Samtidigt har globaliseringen blivit en viktig del i hur vi tänker och genomför utbildning. Sverige och andra länder påverkas i allt större utsträckning av globala rankningar av utbildningssystem, såsom PISA-undersökningen. I många utvecklingsländer är utbildning dessutom förknippad med biståndspolitikens villkor. Hur kan vi förstå skillnader och anpassningsprocesser i världens olika utbildningsystem? Varför började man överhuvudtaget att jämföra olika utbildningskontexter och hur genomför man bra forskning om utbildning utifrån ett internationellt jämförande perspektiv? Internationellt jämförande pedagogik vill ge svar på dessa frågor. I bokens första del beskriver författarna forskningsfältet och ger en översyn över olika forskningstraditioner och deras viktigaste metodologiska och teoretiska ingångar. I den andra delen presenterar och kommenterar de fem studier som kan användas som en metodologisk vägledning för hur man kan förstå och själv genomföra internationellt jämförande studier om skola och utbildning. Boken riktar sig dels till studerande inom pedagogik och lärarutbildning på grund- och avancerad nivå, dels till lärare, doktorander och forskare som vill skaffa sig en överblick över internationellt jämförande pedagogisk forskning.

Ämnesord och genrebeteckningar

Biuppslag (personer, institutioner, konferenser, titlar ...)

  • Wieland, Wermke,1979-Stockholm University,Stockholms universitet,Specialpedagogiska institutionen(Swepub:su)wiwe7686 (författare)
  • PedagogikSociologiska institutionen (creator_code:org_t)

Internetlänk

Hitta via bibliotek

Till lärosätets databas

Sök utanför SwePub

Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst.

 
pil uppåt Stäng

Kopiera och spara länken för att återkomma till aktuell vy