Sökning: onr:"swepub:oai:DiVA.org:su-195922" >
Att designa epistem...
Att designa epistemiska praktiker i nv-undervisningen - en studie om hur gymnasieelever producerar naturvetenskapligt undersökningsbara frågor
-
- Björnhammer, Sebastian (författare)
- Stockholms universitet,Institutionen för matematikämnets och naturvetenskapsämnenas didaktik
-
- Lavett Lagerström, Malin (författare)
- Stockholms universitet,Institutionen för matematikämnets och naturvetenskapsämnenas didaktik
-
Lundström, Johanna (författare)
-
visa fler...
-
- Andrée, Maria (författare)
- Stockholms universitet,Institutionen för matematikämnets och naturvetenskapsämnenas didaktik
-
- Dudas, Cecilia (författare)
- Stockholms universitet,Institutionen för matematikämnets och naturvetenskapsämnenas didaktik
-
Freerks, Per (författare)
-
Jahdadic, Sofija (författare)
-
da Luz, Johanna (författare)
-
Nordling, Johan (författare)
-
- Planting-Bergloo, Sara, 1978- (författare)
- Stockholms universitet,Institutionen för matematikämnets och naturvetenskapsämnenas didaktik
-
Puck, Sara (författare)
-
Reimark, Josefin (författare)
-
- Wennerström, Per (författare)
- Stockholm Teaching and Learning Studies, STLS
-
Westman, Fredrik (författare)
-
- Wiblom, Jonna (författare)
- Stockholms universitet,Institutionen för matematikämnets och naturvetenskapsämnenas didaktik
-
visa färre...
-
(creator_code:org_t)
- 2018
- 2018
- Svenska.
- Relaterad länk:
-
https://urn.kb.se/re...
Abstract
Ämnesord
Stäng
- I läroplanen för gymnasiet betonas det i de naturvetenskapliga ämnena att undervisningen ska innefatta naturvetenskapliga arbetsmetoder som att formulera och söka svar på frågor. Holmström, Pendrill et al. (2018) beskriver dock hur besparingar och en minskad tid för gymnasiets laborationsundervisning resulterat i att reformer likt denna inte fått någon genomslagskraft i lärares planering av laborationsundervisning. Den naturvetenskapliga undervisningen öppnar sällan upp för elever att formulera och utforska egna frågor (Lunde, 2015). Stort fokus läggs istället på reproduktion av redan etablerad kunskap och “rätta svar” (Andrée, 2007). När väl ansatser görs för att utforma uppgifter som ger eleverna möjlighet att utveckla förmåga till systematiskt undersökande är det inte självklart att uppgifterna faktiskt möjliggör det. Utmaningen är att utforma uppgifter som inte bara fokuserar på att eleverna ska utveckla förmåga att använda vissa tekniker och redskap för systematiskt undersökande utan att involvera eleverna i arbete med utveckla naturvetenskaplig kunskap (Bergvall, Lavett Lagerström & Andrée, 2018). Eleverna behöver få delta i aktiviteter som syftar till att synliggöra vad som kännetecknar naturvetenskapliga praktiker (Lunde, 2015; Kelly & Licona, 2018). En förutsättning för att etablera naturvetenskaplig epistemisk undervisningspraktik är enligt Kelly (2008) att eleverna får vara med och producera nya frågor och ny kunskap. Studiens syfte är att undersöka hur epistemiska praktiker kan etableras i naturvetenskaplig undervisning på gymnasiet där elever ges möjlighet att utveckla förmågan att formulera naturvetenskapligt undersökningsbara frågor. Vi har genomfört en designbaserad studie i tre iterativa cykler i ett nära samarbete mellan nio NV-lärare och sex forskare i NV-didaktik. Cyklerna har genomförts på tre gymnasieskolor i stockholmsregionen, med 60-90 deltagande elever i respektive cykel. Empiri består av videoinspelningar och ljudupptagningar från elevgruppers diskussioner under lektionerna, samt elevers skriftligt formulerade frågor. Vi har genomfört en kvalitativ innehållsanayls (Graneheim & Lundman, 2003;2017) vilket har resulterat i en variation av kvaliteter av förmågan att formulera naturvetenskapligt undersökningsbara frågor. De preliminära resultaten visar att dessa kvaliteter, som exempelvis att förhålla sig till frågans undersökningsbarhet, och hur eleverna fick möjlighet att utveckla dessa spelade roll för huruvida kunskapsproduktion eller vanemässiga handlingar etablerades i undervisningen (jfr Eriksson & Lindberg, 2016; Knorr Cetina, 2001).
Ämnesord
- SAMHÄLLSVETENSKAP -- Utbildningsvetenskap -- Didaktik (hsv//swe)
- SOCIAL SCIENCES -- Educational Sciences -- Didactics (hsv//eng)
Nyckelord
- Didactics
- didaktik
Publikations- och innehållstyp
- vet (ämneskategori)
- kon (ämneskategori)
- Av författaren/redakt...
-
Björnhammer, Seb ...
-
Lavett Lagerströ ...
-
Lundström, Johan ...
-
Andrée, Maria
-
Dudas, Cecilia
-
Freerks, Per
-
visa fler...
-
Jahdadic, Sofija
-
da Luz, Johanna
-
Nordling, Johan
-
Planting-Bergloo ...
-
Puck, Sara
-
Reimark, Josefin
-
Wennerström, Per
-
Westman, Fredrik
-
Wiblom, Jonna
-
visa färre...
- Om ämnet
-
- SAMHÄLLSVETENSKAP
-
SAMHÄLLSVETENSKA ...
-
och Utbildningsveten ...
-
och Didaktik
- Av lärosätet
-
Stockholms universitet