Sökning: onr:"swepub:oai:DiVA.org:su-202123" >
Att främja datalogi...
Att främja datalogiskt tänkande i förskoleklassen
-
Chibás, Åsa (författare)
-
- Nouri, Jalal (författare)
- Stockholms universitet,Institutionen för data- och systemvetenskap
-
- Norén, Eva, 1957- (författare)
- Stockholms universitet,Institutionen för matematikämnets och naturvetenskapsämnenas didaktik
-
visa fler...
-
- Zhang, Lechen (författare)
- Stockholms universitet,Institutionen för data- och systemvetenskap
-
visa färre...
-
(creator_code:org_t)
- Stockholm : Skolporten, 2022
- 2022
- Svenska.
-
Ingår i: Skolportens artikelserie Leda & Lära. - Stockholm : Skolporten. ; 3, s. 3-29
- Relaterad länk:
-
https://su.diva-port... (primary) (Raw object)
-
visa fler...
-
https://urn.kb.se/re...
-
visa färre...
Abstract
Ämnesord
Stäng
- I MÅNGA LÄNDER världen runt har digitalisering och programmering införts i läroplaner för förskola och grundskola. Under senare tid har flera studier om undervisning i programmering i olika sammanhang genomförts. Dessa studier har oftast haft fokus på elever från 7 år och äldre och det finns få studier som rapporterar om införandet av programmering för barn i förskola och yngre elever i förskoleklass. Denna klyfta hanterar vi i denna studie som fokuserar på programmering och utveckling av elevers datalogiska tänkande i förskoleklass. Hösten 2017 startade Ifous (Innovation, forskning och utveckling i skola och förskola) ett forsknings- och utvecklingsprogram med fokus på utveckling av didaktiska modeller för programmering i utbildningen från förskola till och med grundskolan. Programmet avslutades våren 2020. I detta program deltog skolor från fem skolhuvudmän, Tyresö kommun, Åstorps kommun, Simrishamns kommun, Stockholms stad och Freinetskolan Hugin i Norrtälje. Programmet som sådant innebar viss kompetensutveckling och främjade forskning om programmeringsundervisning från förskoleklass till och med årskurs 9 i grundskolan. I denna artikel presenterar vi hur en lärare arbetade med programmering för att främja datalogiskt tänkande hos elever i förskoleklass under treårsperioden och den erfarenhet som hon förvärvat. I artikeln drar vi slutsatsen att förskoleklasselever med systematisk och tankeväckande didaktisk modellering fullt ut kan utveckla ett antal grundläggande datalogiska färdigheter.
Ämnesord
- SAMHÄLLSVETENSKAP -- Utbildningsvetenskap (hsv//swe)
- SOCIAL SCIENCES -- Educational Sciences (hsv//eng)
Nyckelord
- programmering
- förskoleklass
- digitalt tänkande
- didaktik
- Didactics
Publikations- och innehållstyp
- ref (ämneskategori)
- art (ämneskategori)
Hitta via bibliotek
Till lärosätets databas