SwePub
Sök i LIBRIS databas

  Utökad sökning

onr:"swepub:oai:DiVA.org:su-224476"
 

Sökning: onr:"swepub:oai:DiVA.org:su-224476" > Deltagandets föruts...

Deltagandets förutsättningar och digitala resursers påverkan : -  ur ett elev- och lärarperspektiv

Öberg, Johanna (författare)
Stockholms universitet,Institutionen för data- och systemvetenskap
Fors, Uno, Professor (preses)
Stockholms universitet,Institutionen för data- och systemvetenskap
Zdravkovic, Jelena, Professor (preses)
Stockholms universitet,Institutionen för data- och systemvetenskap
visa fler...
Jaldemark, Jimmy, Docent (opponent)
Institutionen för utbildningsvetenskap, Mittuniversitetet, Sverige
visa färre...
 (creator_code:org_t)
ISBN 9789180146258
Stockholm : Institutionen för data- och systemvetenskap, Stockholms universitet, 2024
Svenska.
Serie: Report Series / Department of Computer & Systems Sciences, 1101-8526 ; 24-002
  • Doktorsavhandling (övrigt vetenskapligt/konstnärligt)
Abstract Ämnesord
Stäng  
  • Denna avhandling undersöker potentialen hos digitala resurser för att stödja elevers deltagande i formella lärmiljöer. Forskningsfrågningar är inriktade på att förstå användarperspektiv, förhållningssätt och krav som är relevanta för att möjliggöra elevers deltagande i skolan. Fyra deltagandebaserade studier undersöker ur ett sociokulturellt perspektiv elevers och lärares syn på teknikförstärkt lärandes roll för att underlätta de betydande interaktioner som främjar deltagande i lärandemiljöer. Elever uttrycker brist på digitala resurser som aktivt stödjer deras deltagande, som till stor del utgår ifrån användandet i deras privatliv. De betonar behovet av ökad användning av digitala resurser i informationshantering, social interaktion och i utbytet med undervisningsinnehåll. Lärare betonar vikten av att kunna ge aktuell och snabb feedback till eleverna via digitala plattformar. Lärarna understryker behovet av att visualisera elevernas resonemang samt kunna sammanställa och ha uppdaterade resultat på både individ- och gruppnivå. Båda lärarna och eleverna identifierar potentialen hos digitala resurser för att öka elevernas deltagande. Det råder enighet om nödvändigheten av att utveckla flexibla digitala resurser som kan hantera informationsflöden och tillhandahålla gemensamma utrymmen för interaktion och samarbete. Resultat från studierna indikerar att lärare och elever har olika uppfattningar om hur mycket digitala resurser används för att stödja elevdeltagandet. Denna slutsats anses grundad i skillnaden mellan elevers och lärares perspektiv på innebörden av elevdeltagande, samt vilka förutsättningar av användningen av digitala resurser som det utgås ifrån (det hemmet erbjuder eller det skolan kan erbjuda). Det sociokulturella perspektivet betonar att lärande underlättas och stärks av ett meningsfullt socialt deltagande, vilket behöver relateras till den pågående utvecklingen av lärmiljöer i det snabbt föränderliga digitala landskapet. Avhandlingen presenterar principer för effektiv användning av teknik med fokus på tillgänglighet, anpassningsförmåga till individuella lärstilar och att stärka en gemensam känsla av bidrag och tillhörighet. Dessa principer, som härrör från lärarnas erfarenheter, tros stödja lärares pedagogiska praktiker i målet att öka elevernas deltagande i lärandeprocessen. 
  • This thesis examines the potential of digital resources to support pupil participation in formal learning environments. Research inquiries are aimed at understanding user perspectives, attitudes and requirements relevant to enabling pupil participation in school. Four participatory based studies examine from a sociocultural perspective pupils' and teachers' views on the role of technology-enhanced learning in facilitating the significant interactions that promote participation in the learning environment. Pupils express a lack of digital resources that actively support their participation, largely influenced by their own private use. They emphasize the need for increased use of digital resources in information management, social interaction and in the exchange of educational content. Teachers emphasize the importance of providing quick, concise, and timely feedback to pupils via digital platforms. They underline the need to visualize the pupils' reasoning and the ability to have compile updated results at both individual and group level. Both pupils and teachers identify the potential of digital resources to increase pupil participation. There is consensus on the need to develop flexible digital resources that can manage information flows and provide common spaces for interaction and collaboration. Results from the studies indicate the conclusion that teachers and pupils have different perceptions of how much digital resources are used to support pupil participation. This conclusion is considered to be based on the difference between pupils' and teachers' perspectives on the meaning of pupil participation, as well as the conditions for the use of digital resources from which it is based. The sociocultural perspective emphasizes that learning is facilitated and strengthened by meaningful social participation, which needs to be related to the ongoing development of learning environments in the rapidly changing digital landscape. The thesis presents principles for effective use of technology with a focus on accessibility, adaptability to individual learning styles and strengthening a shared sense of contribution and belonging. These principles, derived from teachers' experiences, are believed to support teachers' pedagogical practices with the goal of increasing pupil participation in the learning process.

Ämnesord

SOCIAL SCIENCES  -- Media and Communications -- Information Systems, Social aspects (hsv//eng)
SAMHÄLLSVETENSKAP  -- Medie- och kommunikationsvetenskap -- Systemvetenskap, informationssystem och informatik med samhällsvetenskaplig inriktning (hsv//swe)
NATURAL SCIENCES  -- Computer and Information Sciences -- Human Computer Interaction (hsv//eng)
NATURVETENSKAP  -- Data- och informationsvetenskap -- Människa-datorinteraktion (interaktionsdesign) (hsv//swe)
NATURVETENSKAP  -- Data- och informationsvetenskap (Datateknik) (hsv//swe)
SAMHÄLLSVETENSKAP  -- Medie- och kommunikationsvetenskap (hsv//swe)
NATURAL SCIENCES  -- Computer and Information Sciences (hsv//eng)
SOCIAL SCIENCES  -- Media and Communications (hsv//eng)

Nyckelord

digital resources
digital transformation
participatory research
pedagogical practices
pupil participation
digitala resurser
digital transformation
deltagarbaserad forskning
pedagogisk praktik
elevdeltagande
Man-Machine-Interaction (MMI)
människa-maskin-interaktion (MMI)

Publikations- och innehållstyp

vet (ämneskategori)
dok (ämneskategori)

Hitta via bibliotek

Till lärosätets databas

Sök utanför SwePub

Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst.

 
pil uppåt Stäng

Kopiera och spara länken för att återkomma till aktuell vy