Sökning: onr:"swepub:oai:DiVA.org:su-37032" >
Kroppen, brädan, lä...
Abstract
Ämnesord
Stäng
- I stadslandskapet manifesteras människans makt över naturen. Staden är dynamisk; den skapas och omskapas ständigt i takt med förändrade politiska och kulturella ideal. Dess olika miljöer används – medvetet och omedvetet – för olika typer av lärande. Skolgården och slottsparken kan fungera som budbärare med pedagogiska avsikter för både barn och vuxna, gallerian kan ses som ett klassrum och detaljhandeln som kunskaps- och kulturformande faktorer. När olika grupper intar det offentliga rummet uppstår nya mötesplatser och samspelsmönster. Ser det sociala samspelet likadant ut i förorten, på handelsgatan och i innerstaden? Hur och när tar exempelvis unga kvinnor staden i besittning?
Ämnesord
- SAMHÄLLSVETENSKAP -- Annan samhällsvetenskap -- Tvärvetenskapliga studier inom samhällsvetenskap (hsv//swe)
- SOCIAL SCIENCES -- Other Social Sciences -- Social Sciences Interdisciplinary (hsv//eng)
Nyckelord
- stad
- lärande
- barn
- ungdom
- kropp
- INTERDISCIPLINARY RESEARCH AREAS
- TVÄRVETENSKAPLIGA FORSKNINGSOMRÅDEN
- Child and Youth Science
- barn- och ungdomsvetenskap
- geografi med naturgeografisk inriktning
- Physical Geography
- Sociology
- sociologi
- pedagogik
- Education
Publikations- och innehållstyp
- vet (ämneskategori)
- kap (ämneskategori)
Hitta via bibliotek
Till lärosätets databas