SwePub
Sök i LIBRIS databas

  Utökad sökning

onr:"swepub:oai:DiVA.org:su-53457"
 

Sökning: onr:"swepub:oai:DiVA.org:su-53457" > Vilket kemiinnehåll...

  • Eriksson, Inger,1952-Stockholms universitet,Institutionen för pedagogik och didaktik (författare)

Vilket kemiinnehåll görs tillgängligt i finlandssvenska och svenska klassrum? Kemitexter som redskap för naturvetenskapligt lärande

  • Artikel/kapitelSvenska2010

Förlag, utgivningsår, omfång ...

  • Stockholm :Vetenskapsrådet,2010
  • printrdacarrier

Nummerbeteckningar

  • LIBRIS-ID:oai:DiVA.org:su-53457
  • https://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:su:diva-53457URI

Kompletterande språkuppgifter

  • Språk:svenska
  • Sammanfattning på:svenska

Ingår i deldatabas

Klassifikation

  • Ämneskategori:vet swepub-contenttype
  • Ämneskategori:kap swepub-publicationtype

Anmärkningar

  • Svenska och finska (och finlandssvenska) elevers naturvetenskapliga prestationer uppvisar markanta skillnader i internationella mätningar som PISA. Mot bakgrund av att Finland och Sverige har ett till synes likartat skolsystem är det inte helt enkelt att förstå varför de finska och finlandssvenska eleverna presterar så mycket bättre än de svenska. Vad är det som skapar sådana skillnader? Många olika förklaringar har förts fram, tex i relation till lärarutbildning. Men vilket kemilärande möjliggörs i svenska och finlandssvenska undervisningspraktiker? Kemiinnehållet i läromedel från Sverige och Finland är i stort det samma och i finlandssvenska skolor fram till 2007 användes ofta svenska läromedel. I projektet genomfördes 20-40h videobandade klassrumsobservationer relaterade till kemiundervisningen i tre skolor vardera i Svenskfinland (2007-08) och Sverige (2009). Observationerna, kombinerade med intervjuer och dokumentationer, fokuserade periodiska systemet och kemiska bindningar. De första analyserna ger en bild av att det finns skillnader i innehållets behandling och vad som karaktäriserar de konstituerade undervisningspraktikerna i de båda länderna. I finlandssvenska skolor fokuseras t.ex. faktareproduktion (memorering), formelskrivning och detaljerade provfrågor, samma läromedel används i alla skolor. I svenska skolor betonas förståelse av vardagsfenomen, diskussioner och prov som skiljer på G, VG och MVG-frågor där G-frågor utgörs av enkla faktakunskaper. Undervisningen i de finlandssvenska skolorna framstår således som mera lika varandra medan undervisningen i de svenska skolorna uppvisar större variation gällande innehållets behandling och klassrumskommunikation.

Ämnesord och genrebeteckningar

Biuppslag (personer, institutioner, konferenser, titlar ...)

  • Berg, Astrid (författare)
  • Danielsson, Kristina,1961-Stockholms universitet,Institutionen för språkdidaktik(Swepub:su)kdani (författare)
  • Ekvall, Ulla,1946-Stockholms universitet,Institutionen för nordiska språk(Swepub:su)ekvall (författare)
  • Lindberg, Viveca,1954-Stockholms universitet,Institutionen för pedagogik och didaktik(Swepub:su)vivlin (författare)
  • Löfgren, Ragnhild (författare)
  • Ståhle, YlvaStockholms universitet,Institutionen för pedagogik och didaktik(Swepub:su)ylvsta (författare)
  • Stockholms universitetInstitutionen för pedagogik och didaktik (creator_code:org_t)

Sammanhörande titlar

  • Ingår i:Resultatdialog 2010Stockholm : Vetenskapsrådet, s. 51-569789173071840

Internetlänk

Hitta via bibliotek

Till lärosätets databas

Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst.

 
pil uppåt Stäng

Kopiera och spara länken för att återkomma till aktuell vy