Sökning: onr:"swepub:oai:DiVA.org:su-74729" >
Hur 15-åringars läs...
Hur 15-åringars läsning förändrats mellan 2000 och 2009 : Resultat från PISA undersökningarna
-
- Fredriksson, Ulf, 1954- (författare)
- Stockholms universitet,Institutionen för pedagogik och didaktik
-
(creator_code:org_t)
- Stockholm : Fritzes, 2012
- 2012
- Svenska.
-
Ingår i: Läsarnas marknad, marknadens läsare. - Stockholm : Fritzes. - 9789138236932 ; , s. 95-110
- Relaterad länk:
-
https://urn.kb.se/re...
Abstract
Ämnesord
Stäng
- Svenska 15-åringar läser sämre år 2009 än de gjorde år 2000. Detta beror antagligen på flera olika faktorer i skola och samhälle som samverkar, så som ändrade läsvanor och förändrat läsintresse bland barn och ungdomar. I denna artikel beskrivs och diskuteras utifrån resultaten i PISA-undersökningarna hur de svenska elevernas läsning försämrats och de faktorer som kan ha bidragit till försämringen.
Ämnesord
- SAMHÄLLSVETENSKAP -- Utbildningsvetenskap -- Pedagogik (hsv//swe)
- SOCIAL SCIENCES -- Educational Sciences -- Pedagogy (hsv//eng)
Nyckelord
- läsvanor
- barn
- ungdomar
- PISA-undersökningar
Publikations- och innehållstyp
- vet (ämneskategori)
- kap (ämneskategori)
Hitta via bibliotek
Till lärosätets databas