Sökning: onr:"swepub:oai:DiVA.org:su-96169" >
Möjligt att vända e...
-
Westling Allodi, Mara,1959-Stockholms universitet,Specialpedagogiska institutionen
(författare)
Möjligt att vända en skola i kris genom interna utvecklingsprocesser : Lärandemiljö: skolutveckling genom det sociala klimatet
- Artikel/kapitelSvenska2013
Förlag, utgivningsår, omfång ...
-
Stockholm :Vetenskapsrådet,2013
-
printrdacarrier
Nummerbeteckningar
-
LIBRIS-ID:oai:DiVA.org:su-96169
-
https://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:su:diva-96169URI
Kompletterande språkuppgifter
-
Språk:svenska
-
Sammanfattning på:svenska
Ingår i deldatabas
Klassifikation
-
Ämneskategori:pop swepub-contenttype
-
Ämneskategori:kap swepub-publicationtype
Anmärkningar
-
Det är möjligt att vända en situation av kris i en skola genom interna initiativ, diskussion av målsättningar i lärandemiljön och gemensamt utvecklingsarbete. Detta visar en studie där man har undersökt två kommunala grundskolor i årkurs 6-9 som företog sig att förändra sin organisation och förbättra elevernas resultat genom återkommande utvärderingar, professionell utveckling, samt planering av pedagogiska insatser som hade ett särskilt fokus på socioemotionella aspekter av lärandemiljön. Teorier om lärande, psykosociala miljöer och humanistiska värderingar har varit den breda teoretiska referensramen för forskningsprojektet. Båda skolor har under tiden varit med om dramatiska förändringar som beskrivs med fallstudier: en skola fick bära rollen av syndabock, medan den andra gjorde en turnaraound. Studien visar också att skolor är utsatta för konkurrens, prestationsmätningar och kontroll, vilka kan påverka deras organisation så att de hamnar i en negativ spiral. De kan också vara utsatta för välmenande men missriktade externa åtgärder som kan försvåra kvalitetsutvecklingen.De relationella och socioemotionella aspekter av lärande verkar kunna erbjuda till lärare och skolledare professionella verktyg för en autentisk och hållbar skolutveckling.
Ämnesord och genrebeteckningar
-
SAMHÄLLSVETENSKAP Utbildningsvetenskap hsv//swe
-
SOCIAL SCIENCES Educational Sciences hsv//eng
-
lärandemiljö
-
socialt klimat
-
förändring i skola
-
mätning av prestationer
-
utbildningens målsättningar
-
likvärdighet i utbildningssystem
-
konkurrens
-
skolmarknad
-
New Public Management
-
elever i behov av stöd
-
socioemotionella aspekter av lärande
-
kreativitet
-
humanistiska och demokratiska värderingar
-
relationer mellan lärare och elever
-
elevers välbefinnande
-
specialpedagogik med inriktning mot utbildningsvetenskap
-
Special Education with a Focus on Educational Science
Biuppslag (personer, institutioner, konferenser, titlar ...)
-
Stockholms universitetSpecialpedagogiska institutionen
(creator_code:org_t)
Sammanhörande titlar
-
Ingår i:Resultatdialog 2013Stockholm : Vetenskapsrådet, s. 18-309789173072328
Internetlänk
Hitta via bibliotek
Till lärosätets databas