SwePub
Sök i LIBRIS databas

  Utökad sökning

onr:"swepub:oai:DiVA.org:umu-136769"
 

Sökning: onr:"swepub:oai:DiVA.org:umu-136769" > Rektor C.J.L. Almqv...

  • Ullman, Annika,1955-Stockholms universitet,Institutionen för pedagogik och didaktik (författare)

Rektor C.J.L. Almqvist och personlighetsprincipen

  • Artikel/kapitelSvenska2014

Förlag, utgivningsår, omfång ...

  • 2014-11-24
  • Umeå :Umeå University Library,2014
  • electronicrdacarrier

Nummerbeteckningar

  • LIBRIS-ID:oai:DiVA.org:umu-136769
  • https://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:umu:diva-136769URI
  • https://doi.org/10.36368/njedh.v1i2.38DOI
  • https://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:su:diva-111223URI

Kompletterande språkuppgifter

  • Språk:svenska
  • Sammanfattning på:engelska

Ingår i deldatabas

Klassifikation

  • Ämneskategori:ref swepub-contenttype
  • Ämneskategori:art swepub-publicationtype

Anmärkningar

  • Principal C.J.L. Almqvist and the principle of personalityThe Swedish author and visionary Carl Jonas Love Almqvist (1793–1866) was the principal for twelve years (1829–1841) of the government-initiated pilot school ”Nya Elementarskolan” (New Elementary School) in Stockholm. In this position, he argued that both the school and the state should be built on the same basic idea: the right of individual freedom. This argument is often referred to as ”personlighetsprincipen” (the principle of personality), a concept launched by another prominent figure of the liberal culture of the time, Erik Gustaf Geijer (1783–1847). This article explores how the principle of personality is expressed in the texts of Almqvist and is mainly built upon the concept’s allegorical resources. It examines the thesis that Almqvist’s use of the term is best understood if one distinguishes between the political, pedagogical, and existential dimension of the concept. The article ends with some thoughts about the context of the concept and a discussion on whether Almqvist had a greater interest in personalities than in principles.

Ämnesord och genrebeteckningar

Biuppslag (personer, institutioner, konferenser, titlar ...)

  • Stockholms universitetInstitutionen för pedagogik och didaktik (creator_code:org_t)

Sammanhörande titlar

  • Ingår i:Nordic Journal of Educational HistoryUmeå : Umeå University Library1:2, s. 43-612001-77662001-9076

Internetlänk

Hitta via bibliotek

Till lärosätets databas

Hitta mer i SwePub

Av författaren/redakt...
Ullman, Annika, ...
Om ämnet
HUMANIORA
HUMANIORA
och Historia och ark ...
och Historia
SAMHÄLLSVETENSKAP
SAMHÄLLSVETENSKA ...
och Utbildningsveten ...
Artiklar i publikationen
Nordic Journal o ...
Av lärosätet
Umeå universitet
Stockholms universitet

Sök utanför SwePub

Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst.

 
pil uppåt Stäng

Kopiera och spara länken för att återkomma till aktuell vy