SwePub
Sök i LIBRIS databas

  Utökad sökning

onr:"swepub:oai:DiVA.org:umu-205505"
 

Sökning: onr:"swepub:oai:DiVA.org:umu-205505" > Pedestrians' percep...

  • Andersson, Dan,1967-Gymnastik- och idrottshögskolan,Institutionen för fysisk aktivitet och hälsa,Rörelse, hälsa och miljö (författare)

Pedestrians' perceptions of motorized traffic variables in relation to appraisals of urban route environments

  • Artikel/kapitelEngelska2023

Förlag, utgivningsår, omfång ...

  • 2023-02-20
  • MDPI,2023
  • electronicrdacarrier

Nummerbeteckningar

  • LIBRIS-ID:oai:DiVA.org:umu-205505
  • https://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:umu:diva-205505URI
  • https://doi.org/10.3390/ijerph20043743DOI
  • https://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:gih:diva-7402URI

Kompletterande språkuppgifter

  • Språk:engelska
  • Sammanfattning på:engelska

Ingår i deldatabas

Klassifikation

  • Ämneskategori:ref swepub-contenttype
  • Ämneskategori:art swepub-publicationtype

Anmärkningar

  • It is important to examine how motorized traffic variables affect pedestrians along a gradient from rural to inner urban settings. Relations between pedestrians' perceptions of four traffic variables and appraisals of route environments as hindering-stimulating for walking as well as unsafe-safe for reasons of traffic, were therefore studied in the inner urban area of Stockholm, Sweden (n = 294). The pedestrians rated their perceptions and appraisals with the Active Commuting Route Environment Scale (ACRES). Correlation, multiple regression, and mediation analyses were used to study the relationships between the traffic variables and the outcome variables. Noise related negatively to both hindering-stimulating for walking, and to unsafety-safety for traffic reasons. Vehicle speed related negatively to unsafety-safety for traffic reasons. Furthermore, vehicle speed protruded as an important origin of the deterring effects of traffic among those who commute by foot. The study shows the value of both partial and simultaneous analyses of the effect of all four traffic variables in relation to outcome variables relevant for walking.

Ämnesord och genrebeteckningar

Biuppslag (personer, institutioner, konferenser, titlar ...)

  • Wahlgren, Lina,1973-Gymnastik- och idrottshögskolan,Rörelse, hälsa och miljö(Swepub:gih)linaw (författare)
  • Olsson, Karin Sofia ElisabethGymnastik- och idrottshögskolan,Institutionen för fysisk aktivitet och hälsa,Rörelse, hälsa och miljö(Swepub:gih)karin.olsson (författare)
  • Schantz, PeterGymnastik- och idrottshögskolan,Umeå universitet,Avdelningen för hållbar hälsa,Research Unit for Movement, Health and Environment, Department of Physical Activity and Health, Swedish School of Sport and Health Sciences (GIH), Stockholm, Sweden,Institutionen för fysisk aktivitet och hälsa,Department of Public Health and Clinical Medicine, Section of Sustainable Health, Umeå University, Umeå, Sweden,Rörelse, hälsa och miljö(Swepub:gih)Peters (författare)
  • Gymnastik- och idrottshögskolanInstitutionen för fysisk aktivitet och hälsa (creator_code:org_t)

Sammanhörande titlar

  • Ingår i:International Journal of Environmental Research and Public Health: MDPI20:41661-78271660-4601

Internetlänk

Hitta via bibliotek

Till lärosätets databas

Sök utanför SwePub

Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst.

 
pil uppåt Stäng

Kopiera och spara länken för att återkomma till aktuell vy