SwePub
Sök i LIBRIS databas

  Utökad sökning

onr:"swepub:oai:DiVA.org:umu-205579"
 

Sökning: onr:"swepub:oai:DiVA.org:umu-205579" > ”Från pappas lydige...

  • Liljas, Juvas MarianneHögskolan Dalarna,Pedagogiskt arbete (författare)

”Från pappas lydige Henric” : Pedagogiska perspektiv på det tidiga 1800-talets bildningsresande

  • Artikel/kapitelSvenska2019

Förlag, utgivningsår, omfång ...

  • 2019-12-13
  • Umeå :Umeå University Library,2019
  • electronicrdacarrier

Nummerbeteckningar

  • LIBRIS-ID:oai:DiVA.org:umu-205579
  • https://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:umu:diva-205579URI
  • https://doi.org/10.36368/njedh.v6i2.151DOI
  • https://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:du-30114URI

Kompletterande språkuppgifter

  • Språk:svenska
  • Sammanfattning på:engelska

Ingår i deldatabas

Klassifikation

  • Ämneskategori:ref swepub-contenttype
  • Ämneskategori:art swepub-publicationtype

Anmärkningar

  • The Nordic Journal of Educational History volume 6, no. 2 Special Issue: The Seventh Nordic Conference on the History of Education, edited by Nina Volckmar and Einar Sundsdal.The Seventh Nordic Conference on the History of Education was held in Trondheim, Norway.
  • “From daddy’s obedient Henric”: Pedagogical perspectives on educational travel of the early 1800sThis article analyses educational travel in the early 1800s from the perspective of its educational heritage and praxis. The aim is to develop an understanding of the pedagogical significance of educational travel. The article makes clear how upbringing and education are represented in the framework of travel narratives in pre-industrial landscapes. The argument is based on the influence of the mercantile class on educational travel and the informal effect of these trips on changes in pedagogical thinking. The travel letters of Johan Henrik Munktell from 1828 to 1830 are used as primary sources. Using Paul Ricoeur's memory-critical hermeneutics, travel narratives become significant sources for how education is arranged, and immanent pedagogy is a key term. The results demonstrate that the individualisation process works together with forms of crypto-learning, the core of the personal development vision, and society's long-term memory.

Ämnesord och genrebeteckningar

Biuppslag (personer, institutioner, konferenser, titlar ...)

  • Högskolan DalarnaPedagogiskt arbete (creator_code:org_t)

Sammanhörande titlar

  • Ingår i:Nordic Journal of Educational HistoryUmeå : Umeå University Library6:2, s. 73-992001-77662001-9076

Internetlänk

Hitta via bibliotek

Till lärosätets databas

Hitta mer i SwePub

Av författaren/redakt...
Liljas, Juvas Ma ...
Om ämnet
SAMHÄLLSVETENSKAP
SAMHÄLLSVETENSKA ...
och Utbildningsveten ...
och Pedagogik
SAMHÄLLSVETENSKAP
SAMHÄLLSVETENSKA ...
och Utbildningsveten ...
Artiklar i publikationen
Nordic Journal o ...
Av lärosätet
Umeå universitet
Högskolan Dalarna

Sök utanför SwePub

Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst.

 
pil uppåt Stäng

Kopiera och spara länken för att återkomma till aktuell vy