Sökning: onr:"swepub:oai:DiVA.org:uu-349798" >
Literacy till lunch :
Literacy till lunch : Elevers meningsskapande under formaliserad matlagning i hem- och konsumentkunskap
-
- Berg, Gita, 1982- (författare)
- Uppsala universitet,Institutionen för kostvetenskap
-
- Elmståhl, Helena (författare)
- Uppsala universitet,Institutionen för kostvetenskap
-
- Lundqvist, Eva (författare)
- Uppsala universitet,Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier
-
visa fler...
-
- Mattsson Sydner, Ylva (författare)
- Uppsala universitet,Institutionen för kostvetenskap
-
visa färre...
-
(creator_code:org_t)
- 2018
- 2018
- Svenska.
-
Ingår i: Nationell ämnesdidaktisk konferens.
- Relaterad länk:
-
https://urn.kb.se/re...
Abstract
Ämnesord
Stäng
- Presentationen baseras på en pågående fallstudie inom ämnet hem- och konsumentkunskap (HK), som genomförs i samverkan med två HK-lärare. Den del som presenteras här innefattar en praktisk epistemologisk analys (PEA) av filmade klassrumsobservationer där elever lagar mat i par. Under aktiviteten uppstår situationer som utgör hinder i matlagningsprocessen. Dessa blir särskilt synliga under moment som kräver en subjektiv bedömning baserad på sensoriska erfarenheter, exempelvis när eleverna ska bedöma om livsmedel är färdigtillagade. För att ta sig vidare i aktiviteten genomför eleverna repetitiva handlingar och söker bekräftelse från kamrater och lärare. Dessa processer synliggörs och ligger till grund för en vidare didaktisk diskussion kring lärares val av innehåll och metoder för undervisning i ämnet.
Ämnesord
- SAMHÄLLSVETENSKAP -- Utbildningsvetenskap -- Didaktik (hsv//swe)
- SOCIAL SCIENCES -- Educational Sciences -- Didactics (hsv//eng)
Nyckelord
- hem- och konsumentkunskap
- ämnesdidaktik
- Kostvetenskap
- Food, Nutrition and Dietetics
Publikations- och innehållstyp
- ref (ämneskategori)
- kon (ämneskategori)