SwePub
Sök i LIBRIS databas

  Utökad sökning

onr:"swepub:oai:DiVA.org:uu-356189"
 

Sökning: onr:"swepub:oai:DiVA.org:uu-356189" > Vulnerable children...

Vulnerable children's rights to participation, protection, and provision : The process of defining the problem in Swedish child and family welfare

Heimer, Maria, 1968- (författare)
Uppsala universitet,Statsvetenskapliga institutionen
Näsman, Elisabet, 1947- (författare)
Uppsala universitet,Sociologiska institutionen
Palme, Joakim, 1958- (författare)
Uppsala universitet,Statsvetenskapliga institutionen
 (creator_code:org_t)
2017-12-07
2018
Engelska.
Ingår i: Child & Family Social Work. - : John Wiley & Sons. - 1356-7500 .- 1365-2206. ; 23:2, s. 316-323
  • Tidskriftsartikel (refereegranskat)
Abstract Ämnesord
Stäng  
  • This study addresses the relationship between children's participation and the protection and provision offered to them by social services in Sweden. It applies a theoretical framework for analysing child welfare that is anchored in the United Nations Convention on the Rights of the Child. How child participation may affect child protection and provision is examined empirically using case documentation from 2 municipalities. The main finding is that when children are not given voice or opportunity to influence the framing of what the problem is, the design of protection and care tends to be poorly matched to the actual problems documented in the child investigation and vice versa; when children can influence framing, this is associated with well-matched protection and care. This suggests that traditional child welfare ethos, to the effect that protection should be of such overriding concern that children even should be protected from participation, is misguided. The study further illustrates the intrinsic problems with the family orientation of Swedish social services and its reliance on partnership with parents, which makes it difficult to live up to the Convention on the Rights of the Child. Incorporating child participation into existing service models can transform Swedish social services to an augmented child-focused system that by ensuring participation also promotes protection and provision.

Ämnesord

SAMHÄLLSVETENSKAP  -- Sociologi -- Socialt arbete (hsv//swe)
SOCIAL SCIENCES  -- Sociology -- Social Work (hsv//eng)
SAMHÄLLSVETENSKAP  -- Statsvetenskap (hsv//swe)
SOCIAL SCIENCES  -- Political Science (hsv//eng)

Nyckelord

child abuse (neglect)
child protection
child welfare
child-centred research
children's participation
children's rights

Publikations- och innehållstyp

ref (ämneskategori)
art (ämneskategori)

Hitta via bibliotek

Till lärosätets databas

Hitta mer i SwePub

Av författaren/redakt...
Heimer, Maria, 1 ...
Näsman, Elisabet ...
Palme, Joakim, 1 ...
Om ämnet
SAMHÄLLSVETENSKAP
SAMHÄLLSVETENSKA ...
och Sociologi
och Socialt arbete
SAMHÄLLSVETENSKAP
SAMHÄLLSVETENSKA ...
och Statsvetenskap
Artiklar i publikationen
Child & Family S ...
Av lärosätet
Uppsala universitet

Sök utanför SwePub

Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst.

 
pil uppåt Stäng

Kopiera och spara länken för att återkomma till aktuell vy